Паважлівае стаўленне да спадчыны беларускага народа, выхаванне патрыёта — лейтматыў новага вучэбнага дапаможніка

- 9:00Главная, Образование

Фарміраванне паважлівага стаўлення да спадчыны беларускага народа, захаванне гістарычнай памяці, выхаванне патрыёта краіны лейтматывам праходзіць у новым вучэбным дапаможніку для 10 класа “Гісторыя Беларусі ў кантэксце сусветнай гісторыі”, які сёлета паступіў у школы. Падрабязнасці — у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Выданне падрыхтавана аў­тарскім калектывам пад кіраўніцтвам дэкана гістарычнага факультэта БДУ Аляксандра Каханоўскага.

Фота аўтара

Па словах Аляксандра Генадзьевіча, новы прадмет “Гісторыя Беларусі ў кантэксце сусветнай гісторыі” дае магчымасць школьнікам больш наглядна вывучыць асноўныя тэндэнцыі сацыяльна-эканамічнага, палітычнага, культурнага і духоўнага развіцця беларускага народа, выя­віць асаблівасці развіцця грамадства і дзяржавы на тэрыторыі Беларусі, асноўныя напрамкі развіцця Беларусі ў кантэксце тых працэсаў, якія адбываліся ў іншых краінах і рэгіёнах, абапіраючыся на веды і ўменні, засвоеныя на ўроках гісторыі ў 5—9 класах.

— Вучэбны дапаможнік распрацоўваўся ў адпаведнасці з Канцэпцыяй школьнай гістарычнай адукацыі, у якой захаваны канцэнтрычны прынцып пабудовы, які прадугледжвае неаднаразовы зварот да адных і тых жа перыядаў гісторыі. Да нядаўняга часу дзесяцікласнікі вывучалі два прадметы — гісторыю Беларусі і сусветную гісторыю — паасобку. Напрыклад, гісторыя Беларусі вывучалася лінейна: ад старажытнасці да сучаснасці і часта без аглядкі на тыя працэсы, што адбываліся ў свеце. Так, у ранейшых дапаможніках часам можна было прачытаць, што ў ХІХ стагоддзі беларусы былі неадукаванымі, а сістэма адукацыі — недастаткова развітой і г.д. Калі ж мы паглядзім сусветны кантэкст, то можам бачыць, што мы не адставалі ў развіцці, а па некаторых напрамках нават пераўзыходзілі суседзяў. ХІХ стагоддзе называюць эрай пачатковай школы, значыць, не толькі ў нас, але і ўсюды ва Усходняй Еўропе ішло станаўленне сістэмы школьнай адукацыі. Такім чынам, інтэграваны курс дазваляе бачыць месца і значэнне нашай гісторыі ў кантэксце гісторыі іншых краін свету і найперш суседніх, — расказвае Аляксандр Каханоўскі. — І яшчэ, у гісторыі мы не павінны раз’ядноўваць людзей, даваць нагоду для непаразумення, варожасці, а павінны згуртоўваць іх у імя нашага сёння і будучыні. Мы маем багатую і ў той жа час найскладанейшую гісторыю, працэсы, якія не заўсёды былі простымі для нашага народа, але мы заўсёды мелі магчымасць для стваральнай працы, руху наперад.

У новым дапаможніку аб’ектам вывучэння з’яўляецца гісторыя Беларусі са старажытных часоў да канца ХVIII стагоддзя. Выданне складаецца з дзвюх частак і прызначана для вывучэння прадмета як на базавым (2 гадзіны на тыдзень), так і на павышаным (4 гадзіны на тыдзень) узроўні. Дарэчы, метадычныя рэкамендацыі для вывучэння прадмета на павышаным узроўні размешчаны на нацыянальным адукацыйным партале.

Дапаможнік утрымлівае чатыры асноўныя раздзелы: “Станаўленне старажытных цывілізацый. Беларусь у дадзяржаўны перыяд”, “Свет у эпоху Ранняга і Высокага сярэднявечча. Першыя дзяржавы на тэрыторыі Беларусі”, “Развіццё сусветных цывілізацый у Познім сярэднявеччы. Беларусь у перыяд Вялікага Княс­тва Літоўскага, Рускага і Жамойцкага”, “Беларусь і цывілізацыі свету ў перыяд ранняга Новага часу”. Кожны раздзел акрэслены храналагічна.

Асаблівы акцэнт зроблены на праблемна-тэарэтычным падыходзе, што прадугледжвае не механічнае паўтарэнне матэ­рыялу, а менавіта абагульненне і сістэматызацыю раней вывучанага, разгляд праблемных пытанняў, выяўленне адметнасцей, заканамернасцей і тэндэнцый гістарычнага працэсу на беларускіх землях у кантэксце сусветнай гісторыі. Задача настаўніка — максімальна наблізіць вучняў да разумення гістарычных прычынна-выніковых сувязей, навучыць тлумачыць іх. Для таго каб рэалізаваць названы падыход, у дапаможніку створаны эфектыўны метадычны апарат, што дазваляе ўводзіць метадалагічныя веды і вучыць старшакласнікаў як інтэрпрэтаваць гістарычныя падзеі, так і адрозніваць факты ад інтэрпрэтацыі, меркаванняў і ацэначных меркаванняў.

— Пры стварэнні вучэбнага дапаможніка для нас было важна, каб ён быў напісаны на даступнай, зразумелай для навучэнцаў мове, не супярэчыў лінейцы школьных падручнікаў для 5—9 класаў, а даваў цэльнае бачанне на новым узроўні гістарычнага шляху нашага народа і тых працэсаў, якія адбываліся ў свеце. Аўтары зыходзілі з думкі, што школьны пад­ручнік не месца для навуковай дыскусіі, для рэалізацыі пэўных уласных навуковых ідэй і тэорый. Гэта тое, што павінна ў гістарычнай навуцы ўстаяцца. Таму імкнуліся даваць хрэстаматыйна вывераныя погляды, факты, пац­верджаныя навуковымі даследаваннямі. Акрамя таго, зараз на першы план выходзіць уменне мысліць, аналізаваць, знахо­дзіць прычынна-выніковыя сувязі. Мы імкнуліся падводзіць дзяцей да думкі ацэначнага характару і паказваць, чаму адбылася тая ці іншая падзея, якія мела наступствы, як была звязана з нашай краінай, — заўважае Аляксандр Генадзьевіч.

Разам з першаснымі курс прадугледжвае выкарыстанне другас­ных крыніц гістарычнай інфармацыі, у прыватнасці фрагментаў работ вучоных па розных праб­лемных пытаннях гістарычнай навукі. Акрамя таго, у адукацыйным працэсе прапануецца актыўна задзейнічаць міжпрадметныя сувязі, выкарыстоў­ваць заданні на тлумачэнне сувязі гісторыі з сучаснасцю: без гэтага нельга сфарміраваць функцыянальную адукаванасць школьнікаў.

— Сённяшняя моладзь са­цыяльна актыўная, ініцыятыўная, але яна іншая. У маладых лю­дзей іншае ўспрыманне інфармацыі, яны часам акцэнтуюць увагу зусім на іншых рэчах. Мы вельмі хацелі іх зацікавіць прадметам. Спадзяюся, нам удалося гэта зрабіць. Важна, каб навучэнцы разу­мелі, што мы маем дастойную краіну з багатай гісторыяй, якая заслугоўвае ўвагі і павагі. А калі мы самі паважаем нашу гісторыю — паважаюць нас. Школьны падручнік — гэта адна з цаг­лінак, якая нацэлена менавіта на гэта, — адзначае А.Каханоўскі.

У складзе аўтарскага калектыву дапаможніка для 10 класа “Гісторыя Беларусі ў кантэксце сусветнай гісторыі” — гісторыкі-навукоўцы А.Каханоўскі, У.Кошалеў, С.Цемушаў, С.Ходзін, В.Белазаровіч, С.Чарапко, Я.Рыер, М.Мацюшэўская, настаўнікі-практыкі І.Бернат, Д.Субоціна, Т.Сурконт.

Вучэбны дапаможнік прайшоў апрабацыю ў 14 школах краіны. Падчас яе ішло актыўнае абмеркаванне матэрыялу, была наладжана зваротная сувязь як ад настаўнікаў, якія праводзілі ўрокі па новым дапаможніку, так і ад навучэнцаў. Акрамя таго, ва ўсіх рэгіёнах краіны прайшлі дыялогавыя пляцоўкі. У выніку былі ўлічаны заўвагі і прапановы, унесены карэкціроўкі і распрацаваны адпаведныя метадычныя рэкамендацыі па выкладанні гэтага прадмета. Зараз апрабацыю праходзіць вучэбны дапаможнік для 11 класа.

Абудзіць цікавасць да прадмета

Пра асаблівасці метадычнага апарату вучэбнага дапаможніка расказвае адзін з яго аўтараў — настаўніца гісторыі і грамадазнаўства кваліфікацыйнай катэгорыі“настаўнік­метадыст” гімназіі № 36 Мінска Ірына Бернат:

Што прынцыпова новага прапаноўваецца ў метадычным плане ў дапаможніку? Па-першае, тэзісны план кожнага параграфа выносіцца на палі кнігі. Тэзісы дапамогуць навучэнцам разабрацца ў ключавых ідэях тэксту, аблегчаць пошук неабходнай інфармацыі. Нам хацелася дапамагчы дзесяцікласнікам структураваць прапанаваны матэрыял. Настаўнікі, якія апрабавалі дапаможнік, адзначылі, што і педагогам, і дзецям тэзісы прыйшліся даспадобы. Калі старшакласнік прачытаў параграф, то па тэзісным плане матэрыял лёгка ўзнавіць. Прычым на ўроку педагог можа выкарыстоўваць розныя прыёмы работы з тэзісным планам.

Па-другое, ключавыя ідэі кожнага параграфа сфармуляваны ў высновах да яго. Для замацавання засвоеных ведаў і ўменняў мы рэкамендуем канкрэтызаваць гэтыя ідэі вывучанымі гістарычнымі фактамі. Сінхранізаваць падзеі сусветнай і айчыннай гісторыі дапаможа табліца “Калі ў свеце… На тэрыторыі Беларусі…”. На яе аснове можна рабіць высновы пра асаблівасці развіцця беларускіх зямель.

Па-трэцяе, замест прывычнага для настаўнікаў праблемнага пытання альбо задання на пачатку параграфа мы прапанавалі вядомы прыём “Воблака слоў” — гэта тыя паняцці, імёны гістарычных асоб, якія вывучаліся школьнікамі ў 5—9 класах і павінны стаць асновай для далейшага руху ў пазнанні гісторыі.

Акрамя таго, кожны раз­дзел дапаможніка пачынаецца са стужкі часу, на якой у храналагічнай паслядоўнасці адзначаны даты найважнейшых падзей з гісторыі Беларусі і сусветнай гісторыі, пазначаны асноўныя працэсы, характэрныя для пэўнага гістарычнага перыяду.

У сваёй практыцы адштурхоўваюся ад таго, што пра любы факт, любую падзею можна сёння прачытаць, аднак, лічу, менавіта настаўнік павінен наву­чыць школьніка знаходзіць тую ці іншую інфармацыю, аналіза­ваць яе (структураваць, скампанаваць, вылучыць крытэрыі і г.д.). І калі педагог гэтага дасягае, гэта дарагога варта. На стужцы часу падзеі сінхранізаваны: зверху знаходзяцца карцінкі, карты па гісторыі Беларусі, а ўнізе — усё, што тычыцца сусветнай гісторыі. Пачынаючы альбо заканчваючы раздзел, а таксама на ўроку-практыкуме настаўнік можа звярнуцца да стужкі часу, актуаліза­ваць веды вучняў альбо паўтарыць матэрыял.

Кожны раздзел дапаможніка заканчваецца ўрокам-практыкумам, накіраваным на фарміраванне метадалагічных ведаў па гісторыі. Дзеці павінны разумець, што гісторыя, як і іншыя дакладныя навукі, мае свае метады даследавання. Гісторыкі маюць справу з гістарычнымі крыніцамі, у якіх адлюстраваны суб’ектыўны пог­ляд на тую ці іншую падзею, які неабходна інтэрпрэта­ваць. І здабытая з пэўнай крыніцы інфармацыя атрымлівае статус гістарычнага факта, становіцца часткай сістэмы гістарычных ведаў. Адштурхоўваючыся ад гэтага, заданні прыктыкуму падзелены на пяць груп. Мы павінны паказаць вучням, як выяўляць заканамер­насць і выпадковасць, адрозні­ваць факт ад меркавання, зай­мацца пошукам інфармацыі, вызначаць у ёй галоўнае і другараднае, а таксама вызначаць ролю асобы ў гісторыі для кожнага перыяду.

Заданні з рубрыкі “Абагульненне па раздзеле” дазволяць дзесяцікласнікам паўтарыць вывучаны матэрыял, абагульніць яго, сістэматызаваць, падрыхтавацца да кантролю ведаў і ўменняў па вывучанай тэме. Асобна арганізуецца работа з паняццямі, з фарміраваннем уменняў пераўтвараць розныя віды тэкстаў, работа з фактамі — іх знаходжаннем, аналізам, параўнаннем (па краінах, перыядах і інш.), сістэматызацыяй (стужка часу, табліца).

На ўроках па тэме “Наш край” навучэнцам прадастаўляецца магчымасць пашырыць і паглыбіць веды аб родным краі, зразумець, як гісторыя рэгіёна была звязана з падзеямі, з’явамі і працэсамі айчыннай і сусветнай гісторыі. Мы рэкамендуем выкарыстоўваць на гэтых уроках гісторыка-дакументальныя хронікі “Памяць”, якія выпушчаны па 118 раёнах Беларусі, матэрыялы края­знаўчых і школьных му­зеяў, публікацыі ў мясцовым перыядычным друку. Намі прадуманы шматлікія заданні: наведаць края­знаўчы музей і правесці работу па візуалізацыі (старажытны час), скласці спіс гістарычных крыніц (эпоха Сярэднявечча).

Мы адышлі ад слоўніка напрыканцы дапаможніка, а зрабілі ўказальнік тэрмінаў і паняццяў: называем паняцце і пазна­чаем старонку, дзе гэтаму паняццю даецца фармулёўка. Прапаноўваецца храналагічная табліца па гісторыі Беларусі, дзе змешчаны ключавыя даты. Таксама размешчаны памяткі па рабоце з гістарычнай інфармацыяй, якія накіраваны на адпрацоўку тых навыкаў, якія неабходны навучэнцам на трэцім этапе навучання: даць ацэнку гістарычнаму факту, устанавіць прычынна-выніковыя сувязі паміж фактамі, аргументаваць, умець праводзіць дыспуты, дыскусіі і выслухоўваць меркаванні іншых.

Звяртаючыся да калег-педагогаў, хачу адзначыць, што ідэальнага нічога няма, як не існуе і ідэальнага падручніка. Кожны настаўнік можа знайсці ў нашым дапаможніку тое, што яму падабаецца, і тое, што не падабаецца. Мы імкнуліся даць педагогу максімум заданняў, каб ён змог зра­біць выбарку для работы менавіта ў сваім класе. Нам вельмі хочацца, каб з дапамогай выдання ціка­васць да прадмета ў вучняў узрасла. Няважна, якую прафесію выбера дзіця: гісторыя яго бу­дзе суправаджаць усюды. І ведаць ключавыя моманты з гісторыі нашай краіны проста неабходна.

Марына Башніна, настаўніца гісторыі і грамадазнаўства сярэдняй школы № 196 Мінска (прымала ўдзел у апрабацыі дапаможніка):

Лічу, што на старшай ступені навучання правільна выбраны падыход, закладзены ў Канцэпцыі школьнай гістарычнай адукацыі і адлюстраваны ў новым дапаможніку, — пераход ад лінейнага курса да канцэнтрычнага, калі, азнаёміўшыся з матэрыя­лам у 5—9 класах, навучэнец зноў вяртаецца да яго ў 10—11 класах і пачынае пераасэнсоўваць (параўноўваць, крытычна ацэньваць, устанаўліваць прычынна-выніковыя сувязі). Канцэнтрычны спосаб улічвае асаблівасці школьнікаў, у якіх наступае ўзрост асэнсавання, і раскрытыя на другой ступені навучання здольнасці атрымліваюць далейшае развіццё. Сярод станоўчых момантаў — сістэматычнасць (матэрыял разглядаецца глыбей, на новым узроўні), сінхранізацыя працэсу навучання (навучэнцы бачаць у розныя перыяды гістарычнага развіцця, як беларускія землі ўпісваюцца ў гістарычны кантэкст), арыентацыя на профільнае навучанне, калі ў школьнікаў ёсць магчымасць вывучаць прадмет на павышаным узроўні і рыхтавацца загадзя да той прафесіі, якую яны выберуць.

Метадычны апарат дапаможніка максімальна набліжаны да таго, каб з ім паспяхова працавалі школьнікі і іх настаўнікі. І за гэта вялікі дзякуй аўтарам. Нагляднасць добра ўраўнаважана вербальнай інфармацыяй. Ёсць схемы, табліцы, вялікая колькасць дадатковага матэрыялу (тэксты, статыстыка, дыяграмы і інш.), над якім школьнік можа папрацаваць сам, зрабіць высновы. І тут вельмі важна сфарміраваць у вучняў уменне выбраць інфармацыю і перавесці яе ў іншы тып.

Вельмі многа зроблена для таго, каб дапаможнік быў зручны для навучэнца. Разам з рознымі пытаннямі на палях выдзелены асобна тыя словы, якія будуць ключавымі ў параграфе, яго тэзісны план. Дапаможнік таксама ўтрымлівае шмат заданняў, якія з’яўляюцца міні-даследаваннямі. Дзеці вельмі любяць такія заданні. Увогуле, выданне дае магчымасць педагогу праявіць творчасць і прымяніць на ўроках розныя метадычныя прыёмы.

 Наталля КАЛЯДЗІЧ