Педагог з Рэчыцы Таццяна Каляністава ў прафесіі больш за 40 гадоў, у школе №7 яна працуе разам з дачкой і мужам

- 9:00Главная, Образование

Педагог з Рэчыцы Таццяна Каляністава ў прафесіі больш за 40 гадоў, яна не толькі працягвае педагагічную дынастыю, паспяхова займаецца інавацыйнымі праектамі і бачыць у гэтым сваю місію. Акрамя гэтага, у сярэдняй школе № 7 працуе амаль усёй сям’ёй — разам з мужам і дачкой. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Намеснік дырэктара па выхаваўчай рабоце Таццяна Каляністава не дзеліць вучняў на добрых і дрэнных, дзеці для яе ўсе выдатныя. Цяпер яна з вялікім энтузіязмам займаецца выхаваннем юных грама­дзян на занятках аб’яднанняў па інтарэсах: юныя ратавальнікі-пажарныя, інспектары руху, сябры міліцыі. Працуючы ў галіне адукацыі больш за 40 гадоў, гаворыць: “Калі б жыццё павярнуць назад, выбрала б гэты ж шлях”.

Калегі пра захопленага і таленавітага педагога гавораць з цеплынёй. Дырэктар установы Алена Скварцова падкрэслівае, што Таццяна Ула­дзіміраўна “ўмее трымаць дысцыпліну ў школе”, яе таксама вылучае творчы патэнцыял, ініцыятыў­насць. Яна мае шматлікія поспехі і дасягненні, на высокім узроўні ажыццяўляе праектную дзейнасць. Так, установа была ў ліку пераможцаў на абласным этапе рэспубліканскага конкурсу “Энергамарафон” аж 4 разы. У якасці ўзнагароды і падтрымкі школе выдзяляліся сродкі з рэспуб­ліканскага бюджэту, якія далі магчы­масць не толькі замяніць лямпы і свяцільні, але і ўстана­віць пластыкавыя вокны, новую энергазберагальную тэхніку ў школьнай сталовай. Вось і ў гэтым навучальным го­дзе праца калектыву прывяла да перамогі на абласным этапе конкурсу “Энергамарафон-2023” у намінацыі “Сістэма інфармацыйна-прапагандысцкай работы ў сферы энергазберажэння ва ўстанове адукацыі”. У канцы сакавіка праект прадставіць рэгіён на рэспубліканскім этапе.

Таццяна Каляністава ганарыцца перамогамі сваіх вучняў на рэспубліканскіх конкурсах “Лідар года”, “Энергія і асяроддзе пражывання”, “Патрыёт. бай”, “ТэхнаІнтэлект”, “Таленты XXI стагоддзя”. Яе выхаванцы — удзельнікі рэспуб­ліканскага праекта “Цягнік Памяці”, патрыятычнага турніру “Выклік”.

Падчас нашага знаёмства педагог падалася даволі сціп­лым чалавекам, чаго нельга сказаць пра яе ўклад у адукацыйны працэс рэгіёна, бо ён вельмі маштабны. Яе кабінет больш падобны да музея, тут ганаровыя месцы займа­юць шматлікія ўзнагароды: кубкі, медалі, дып­ломы, нагрудныя знакі і многае іншае. На падзяках чытаецца: “за істотны ўклад у адказную справу прафілактыкі надзвычайных сітуацый, праяўленую ініцыятыву і прафесійную кампетэнтнасць”, “за аказанае са­дзейнічанне ў патрыятычным выхаванні моладзі і развіцці Беларускай маладзёжнай грамадскай арганізацыі ратавальнікаў-пажарных”, “за значны асабісты ўклад у гарантаванне бяс­пекі дзіцячага дарожна-­транспартнага траўматызму і развіццё атрадаў юных інспектараў руху”.

З размовы з педагогам стала зразумела, што з дзяцінства яна дакладна ведала, што пойдзе па слядах маці, якая шмат гадоў працавала настаўніцай у музычнай школе, прысвяціла ўсё сваё жыццё гэтай высакароднай справе. Так і здарылася.

— Муж, дачка і сын таксама педагогі, — расказвае пра дынастыю сураз­моўніца. — Муж Ула­дзімір Аляксандравіч — выдатны настаўнік фізічнай культуры, а дачка Ганна, як я і яе бабуля, — настаўніца музыкі. Мы ўсе выкладаем у адной установе. Сын Дзмітрый працуе ў сярэдняй школе № 6. Як і бацька, ён настаўнік фізічнай культуры. Памятаю, як з дзяцінства маці хацела, каб я стала педагогам у музычнай школе. Калі вучылася, любіла ўрокі музыкі і вельмі хвалявалася, калі хлопчыкі не слухалі маладую настаўніцу. Напэўна, менавіта тады сказала сабе, што адвучуся на педагога, вярнуся ў родную школу і навяду парадак. Паставіла такую мэту, яе і дасягнула: пасля заканчэння Гомельскага дзяржаўнага педагагічнага каледжа імя Л.С.Выгоцкага па размеркаванні трапіла ў сярэднюю школу № 2, выпускніцай якой і была. Тут і пачалася мая педагагічная дзейнасць. Пазней скончыла Беларускі дзяржаўны педагагічны ўніверсітэт імя Максіма Танка і папоўніла настаўніцкі склад калектыву сярэдняй школы № 7.

Спецыяліст прызнаецца, што цяперашніх школьнікаў цяжэй зацікавіць, але крэатыўны падыход і доб­расумленная падрыхтоўка да заняткаў могуць здзі­віць і захапіць хлопчыкаў і дзяўчынак. Аднак не ва ўсіх ёсць талент да спеваў, не кожнае дзіця можа чыста выдаваць гукі, а вось любоў да музыкі можна прывіць кожнаму.

— Калі ў класе 30 чалавек, вядома, не ўсім пад сілу навучыцца правільна і прыгожа браць ноту, гэта даволі складаны і карпатлівы працэс, — тлума­чыць настаўніца. — Скажам, не ўсе дзеці імкнуцца прыгожа выводзіць літары ў сшытках, хоць і робяць гэта кожны дзень на занятках, а музыка ў школьнікаў усяго раз на тыдзень, і за гэты час яны засвойваюць веды ў музычным напрамку. Навучэнцам, як і шмат гадоў назад, падабаюцца ўсё тыя ж песні, якія спявалі яшчэ іх бацькі. З любімых: “Вместе весело шагать”, “Дважды два — четыре”. Яны ніколькі не горшыя за сучасныя. Вучні часта расказваюць, як спяваюць разам з маці на кухні “…это всем известно в целом мире”.

 З улікам практыкі

Таццяна Уладзіміраўна лічыць, што прафесія настаўніка асаблівая, яна пат­рабуе вялікай адказнасці і вялікай любові да дзяцей, да працы, да жыцця.

— Працуючы 24 гады ў якасці намесніка дырэктара, прызнацца, крыху змяніла прыярытэты, бо, акрамя выкладання музыкі ў пачатковых класах, наладжвання выхаваўчай работы ў школе, удаецца паспяхова рэалізоўваць патэнцыял і ў іншых напрамках, — дзеліцца педагог. — Напрыклад, адна з папулярных сярод навучэнцаў форм пазаўрочнай занятасці — клубная. Праз работу клубаў — юных інспектараў дарожнага руху, юных сяброў міліцыі, юных ратавальнікаў-пажарных — ажыццяўляецца прававая асвета школьнікаў. Самы цікавы творчы праект, які прадстаўляем на працягу трох гадоў, — “Бяспечны новы год”. У тэатралізаванай форме маленькія акцёры вучаць аднагодкаў асновам бяспекі жыццядзейнасці, правілам паводзін у экстрэмальных умовах. Тэксты казак, тэатралізаваных паказаў, агітацыйных праграм пішу сама, гэта яшчэ адно хобі.

Аб’яднанні па інтарэсах карыстаюцца сярод дзяцей неверагоднай папулярнасцю, ды і вынік, размах праведзенай працы, бясспрэчна, уражвае. Акрамя таго, у дзецях удаецца развіваць тыя якасці і здольнасці, якія, несумненна, спатрэбяцца ім у дарослым жыцці. Нават калі не ўсе яны ў будучыні трапяць на службу ў права­ахоўныя органы, можна смела сцвярджаць, што стануць годнымі грамадзянамі краіны.

— Нашы вучні дасягаюць поспехаў у вучобе, яны ўдзельнічаюць у акцыях, праектах, мерапрыемствах, перамага­юць на злётах, конкурсах, прадметных алімпіядах, паступа­юць у найлепшыя УВА краіны, і, галоўнае, у іх жыцці ўсё складваецца паспяхова. А гэта зна­чыць, што работа па адукацыйнай і праф­арыентацыйнай траекторыі праведзена са знакам якасці, — адзначае Таццяна Уладзіміраўна. — У апошні час выяўленню і падтрымцы юных талентаў удзяляецца вялікая ўвага, конкурсы тут выконваюць значную ролю.

Спаборніцкі момант — выдатны сродак заахвочвання адораных навучэнцаў. Але да конкурсаў трэба шмат і карпатліва рыхтавацца. Гэта складаны, напружаны і разам з тым адказны працэс.

Падрыхтоўка актывізуе творчыя магчымасці навучэнцаў, садзейнічае праяўленню ў іх самастойнасці, адказнасці, развівае камунікатыўныя навыкі і, вядома, удасканальвае майстэрства сярод педагогаў. У кожнага дзіцяці свае таленты. І сапраўдны настаўнік, які лю­біць сваю справу, павінен уба­чыць іх і дапамагчы раскрыцца, зарадзіць зерне самастойнасці ў дзіцячай душы. Акрамя таго, вучні вучацца наладжванню зносін, узаемавыручцы, падтрымцы, разуменню. Як прыклад, ганаруся тым, што летась мой вучань Дзіма Каробачка, які выйграў конкурс актыўных, таленавітых, ініцыя­тыўных школьнікаў “Лідар года”, паступіў ва Універсітэт грамадзянскай абароны МНС Беларусі, дзе зараз працягвае шліфаваць уменні і навыкі, атрыманыя на занятках клуба ратавальнікаў. Гэта і страявая падрыхтоўка, і правілы аказання першай дапамогі, і немалаважнае ўменне — правільна размяркоў­ваць уласны час, знаходзіць выйсце з любой сітуацыі — усё спатрэбілася падчас вучобы ва ўніверсітэце. Я радуюся поспехам і дасягненням маіх вучняў і сачу за іх жыццём. Лічу, што дзецям трэба ўдзя­ляць шмат увагі, яны гэта адчува­­юць, і, калі выраста­юць, мяняючы школьную парту на ўніверсітэцкую лаўку, працягваюць трансліраваць гэтаму свету дабро.

Алена КАСЬЯН-ПАЎЛЯНКОВА
Фота аўтара