Творчасць, прафесіяналізм, ІТ-тэхналогіі

- 11:30Актуально, Апошнія запісы

Пасяджэнне Асацыяцыі кіраўнікоў устаноў адукацыі па тэме “Фарміраванне і развіццё інфармацыйна-камунікацыйных кампетэнцый адміністрацыі, педагогаў і навучэнцаў праз работу рэсурсных цэнтраў устаноў адукацыі” адбылося ў Оршы.

Прадстаўнікі педагагічнай грамадскасці азнаёміліся з вопытам работы ўпраўлення адукацыі аблвыканкама, аддзела адукацыі, спорту і турызму райвыканкама, устаноў адукацыі горада і раёна па выкарыстанні інавацыйных падыходаў, вырашэнні ключавых праблем развіцця сучаснай адукацыі, захаванні традыцый і ажыццяўленні інавацыйнай дзейнасці. У пасяджэнні прынялі ўдзел намеснік міністра адукацыі Раіса Сідарэнка, начальнік упраўлення адукацыі Віцебскага аблвыканкама Іван Шчурок, прарэктар па навукова-метадычнай рабоце Акадэміі паслядыпломнай адукацыі старшыня Беларускага педагагічнага таварыства Галіна Нікалаенка, кіраўніцтва Аршанскага райвыканкама і аддзела адукацыі, спорту і турызму райвыканкама, кіраўнікі і педагогі ўстаноў адукацыі раёна. Сустрэча праводзілася з мэтай развіцця прафесійных кампетэнцый кіраўнікоў устаноў адукацыі па забеспячэнні якасці адукацыйнага працэсу шляхам прадстаўлення і распаўсюджвання лепшых кіраўніцкіх практык.
— Тэма сустрэчы вельмі шырокая, — адзначыла Раіса Сідарэнка. — Мы гаворым, што сістэма адукацыі развіваецца стабільна. Разам з тым вяртаемся да лепшых прыкладаў педагагічнага вопыту, да профільнага навучання. Напярэдадні пасяджэння калегіі Міністэрства адукацыі мы сабраліся разам з дырэктарамі ўстаноў адукацыі абмеркаваць шэраг надзённых праблем. Гэта тычыцца як інавацыйнай дзейнасці, так і ўзаемадзеяння ўсіх удзельнікаў адукацыйнага працэсу. Можна сказаць, мы гэта праходзілі, нічога складанага ў вяртанні профіляў няма, але на самай справе ўсё не зусім так. Мінула даволі многа часу, і проста зрабіць кальку і перанесці старую мадэль на 2015 год ужо немагчыма.
— Вяртанне да профільнага навучання — правільны і цалкам мэтазгодны крок, — зазначыў Іван Шчурок. — Неабходнасць такога рашэння пацвердзілі час і жыццё, яго вітае настаўніцтва Віцебшчыны. Орша сур’ёзна працуе і дынамічна развіваецца ў азначаным напрамку. Для гэтага створаны рэжым найбольшай спрыяльнасці на ўсіх узроўнях — ад маштабнай падтрымкі ўстаноў адукацыі з боку органаў улады да арганізацыі работы з педагагічнымі кадрамі і гатоўнасці настаўнікаў да інавацыйнай дзейнасці. Аднак, безумоўна, ёсць і шэраг пытанняў, над якімі трэба сур’ёзна падумаць.
Першая частка пасяджэння была арганізавана ў Лядовай арэне. Увазе гасцей Оршы былі прапанаваны прэзентацыі ўстаноў дадатковай адукацыі горада і раёна па экалагічным, тэхнічным, авіяцыйным, фізкультурна-турыстычным і творчым напрамку. Дарэчы, Орша адна з нямногіх захавала такую прафілізацыю. Начальнік аддзела адукацыі, спорту і турызму райвыканкама Андрэй Загурскі праінфармаваў аб дзейнасці дзвюх спартыўных школ і рабоце фізкультурна-аздараўленчага клуба “Орша” з насельніцтвам па месцы жыхарства. Затым удзельнікаў запрасілі ў канферэнц-залу на выставу-прэзентацыю рэсурсных цэнтраў устаноў адукацыі Оршы. Сустрэча праходзіла ў рэжыме актыўнага дыялогу. Настаўнікі і навучэнцы сярэдняй школы № 2 расказалі пра вопыт апрабацыі і ўкаранення мадэлі навучання з выкарыстаннем індывідуальных электронных прылад ва ўмовах установы сярэдняй адукацыі; прадстаўнікі гімназіі № 2 — пра выкарыстанне ІТ у рабоце школьнай бібліятэкі, а інтэрактыўнай дошкі — у арганізацыі адукацыйнага працэсу на першай ступені навучання. З напрацоўкамі па ўкараненні інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій і электронных сродкаў навучання ў адукацыйны працэс па фізіцы знаёміла на сваёй пляцоўцы сярэдняя школа № 9. Вопытам арганізацыі работы школьнага музея з дапамогай ІТ-тэхналогій і выкарыстаннем магчымасцей ІТ-тэхналогій пры пабудове інфармацыйнай адукацыйнай прасторы ўстановы падзяліўся педагагічны калектыў сярэдняй школы № 12, а іх калегі з сярэдняй школы № 15 прапанавалі да разгляду асновы творчай распрацоўкі ўрока матэматыкі з дапамогай ЭСН і ІКТ — стварэнне віртуальнага кабінета матэматыкі. Цікавыя праекты прэзентаваў кожны з рэсурсных цэнтраў.
Па словах намесніка старшыні райвыканкама Алега Смірноўскага, сістэма адукацыі раёна мае сваю гісторыю. Так, у 1631 годзе ў Куцеінскай друкарні Спірыдонам Собалем быў выдадзены першы на ўсходнеславянскіх землях буквар. Прыемна, што летась гэтую святыню аднавілі і цяпер яна ёсць на Аршаншчыне. У нашы дні гісторыя атрымала цікавы працяг: Галіна і Сяргей Трафімавы склалі свой аршанскі буквар — ён выдаецца ўжо трэці год і стаў традыцыйным падарункам першакласнікам. Па падручніку аршанскага настаўніка-метадыста Валерыя Герасімава па ўсёй краіне займаюцца навучэнцы 1—7 класаў. У школах Оршы і Аршанскага раёна вучыліся многія знакамітыя пісьменнікі, прадстаўнікі творчай эліты, дзяржаўныя дзеячы. У нашы дні адукацыйны працэс у навучальных установах раёна ажыццяўляе больш за 3 тысячы педагогаў, а ўсяго працуе звыш 6 тысяч работнікаў сферы адукацыі, спорту і турызму, навучаннем ахоплена 21 тысяча дзяцей.
Андрэй Загурскі правёў для ўдзельнікаў пасяджэння прэзентацыю сістэмы адукацыі Аршанскага раёна і акцэнтаваў увагу на інфарматызацыі як умове і рэсурсным забеспячэнні ўвядзення профільнага навучання на прыкладзе ўстаноў адукацыі раёна. Пытанні арганізацыі профільнага навучання ў дзейнасці кіраўніка ўстановы адукацыі закранула ў сваім выступленні дырэктар гімназіі № 10 Мінска старшыня савета Асацыяцыі кіраўнікоў устаноў адукацыі Марына Ільіна. Праблемы і перспектывы арганізацыі профільнага навучання былі ў цэнтры ўвагі педагогаў, кіраўнікоў і прадстаўнікоў органаў кіравання адукацыяй, грамадскіх аб’яднанняў падчас пасяджэння за круглым сталом.
Яркімі старонкамі сустрэчы на аршанскай зямлі сталі экскурсіі па горадзе і наведванне гімназіі № 1. Паказальнае выступленне навучэнцаў, якія займаюцца ў класах МНС, знаёмства з унікальнай віртуальнай школай, творчымі калектывамі гімназіі пакінулі незабыўныя ўражанні.
— У Аршанскім раёне рэалізоўваецца 14 рэспубліканскіх інавацыйных і 6 абласных творчых праектаў, да іх сёлета далучыўся эксперыментальны рэспубліканскі праект, звязаны з апрабацыяй новай сістэмы выніковай атэстацыі ў 9 класе, — расказаў Андрэй Загурскі. — З наступнага навучальнага года яшчэ адна школа пачне работу па рэалізацыі Рэспубліканскага інавацыйнага праекта “Укараненне мадэлі выкарыстання інтэрактыўных электронных сродкаў навучання ў адукацыйным працэсе ўстановы агульнай сярэдняй адукацыі”.
Вялікае значэнне ў інфарматызацыі адукацыі мае адпаведнае матэрыяльна-тэхнічнае забеспячэнне, удасканальванне і развіццё творчага патэнцыялу работнікаў, абагульненне і распаўсюджванне перадавога педагагічнага вопыту. Сёння ўсе ўстановы раёна ў дастатковай ступені абсталяваны камп’ютарнай тэхнікай, падключаны да высакахуткаснага інтэрнэту. Сфарміравана адзіная інфармацыйна-адукацыйная прастора, у цэнтры якой — афіцыйны інтэрнэт-партал аддзела. Яго функцыянаванне разглядаецца як мэтавы рэсурс узаемадзеяння з педагагічнай і бацькоўскай аўдыторыяй. Створанае сваімі сіламі і апрабаванае праграмнае забеспячэнне “План работы”, “Планёрка”, “Кадры”, “Алімпіяды”, “АСК “Школа”, “Інтэрнэт-дзённік” і іншыя дазваляюць вырашаць праблемы работы з вялікімі аб’ёмамі інфармацыі. Ва ўсіх установах адукацыі Оршы і ў большасці ўстаноў раёна шырока выкарыстоўваюцца дыстанцыйныя тэхналогіі, асабліва пры арганізацыі работы з адоранымі навучэнцамі. Пры гэтым актыўна задзейнічаны як афіцыйныя сайты ўстаноў, так і асабістыя сайты настаўнікаў-прадметнікаў. Розныя катэгорыі педагогаў праходзяць курсы павышэння кваліфікацыі ў дыстанцыйнай форме. Сур’ёзны матэрыяльна-тэхнічны рэсурс раёна ствараецца дзякуючы супрацоўніцтву з Паркам высокіх тэхналогій. Тэматыка работы рэсурсных цэнтраў — зараз іх 28 — дастаткова разнастайная і ахоплівае ўсе напрамкі дзейнасці ўстановы адукацыі, ад адміністрацыйнага да выхаваўчага. Навукова-метадычнае суправаджэнне цэнтраў, аналіз вынікаў іх дзейнасці, а таксама арганізацыю ўзаемадзеяння педагогаў па адпаведнай тэматыцы ажыццяўляе вучэбна-метадычны кабінет аддзела.
— Не прэтэндуючы на глабальныя адкрыцці, мы стараемся вывучаць эфектыўны вопыт калег і напрацоўваць свой уласны. У выніку ў нашым раёне назапашаны вялікі вопыт работы і па ўкараненні інфармацыйна-камунікацыйных тэхналогій у адукацыйны працэс і кіраўніцкую дзейнасць, і па арганізацыі інавацыйнай дзейнасці ва ўстанове адукацыі, рабоце рэсурсных цэнтраў, — паведаміў Андрэй Загурскі. — Такім чынам, Аршанскі раён гатовы выступіць інавацыйным цэнтрам па выкарыстанні ІТ-тэхналогій, у тым ліку і пры арганізацыі профільнага навучання.

Таццяна БОНДАРАВА.
Фота аўтара.