У «асветаўскай» майстэрні: агляд сакавіцкага нумара часопіса «Народная асвета»

- 15:10Журнал "Народная асвета", Новости

Падчас камандзіровак у розныя рэгіёны рэспублікі кожны раз здзіўляешся (і ганарышся): колькі ў нас таленавітых, неабыякавых, творчых, кампетэнтных педагогаў! Пра кожнага хочацца напі­саць, вопыт кожнага прадставіць на старонках часопіса.

Таму ўжо стала добрай традыцыяй у рубрыцы “Педагагічная асамблея” арганізоўваць своеасаблівую настаўніцкую майстэрню. У сакавіцкім выпуску мы прапануем сваім чытачам завітаць у Рагачоўскі раён, дзе склалася адметная сістэма работы па падрыхтоўцы настаўнікаў да ўдзелу ў конкурсах прафесійнага майстэрства, можна нават сказаць, па “вырошчванні“ настаўніка года. Дзякуючы высокаму ўзроўню метадычнай кампетэнтнас­ці педагогаў, калектывы школ маюць магчымасць рэалізоўваць разнастайныя інавацыйныя праекты, паглыбляць веды на базе раённых рэсурсных цэнтраў, выхоўваць пат­рыётаў і грамадзян сваёй краіны з дапамогай музейнай педагогікі. Вялікую ўвагу тут удзяляюць пытанням прафесійнага самавызначэння навучэнцаў і праблеме вяртання маладых спецыялістаў на сваю малую радзіму. Спадзяёмся, што асвятленне на старонках часопіса складнікаў поспеху Рагачоўскага раёна ў адукацыйнай сферы будзе мець водгук у нашых чытачоў.

У кожнай школы ёсць свая душа, свая непаўторная аўра. Настаўнікі Брылёўскай сярэдняй школы Гомельскага раёна, чый вопыт прадстаўлены ў рубрыцы “Энцыклапедыя “Школы Беларусі”, стараюцца па­чуць кожнага навучэнца і абудзіць у ім прагу да ведаў, запаліць агеньчык імкнення да штодзённых адкрыццяў, творчых пошукаў і асабістых дасягненняў. У гэтым і заключаецца галоўны лейтматыў дзейнасці педагагічнага калектыву ўстановы, пра што сведчаць шматлікія ўзнагароды вучняў у прадметных алімпіядах, разнастайных конкурсах і навукова-даследчых вучнёўскіх канферэнцыях. Асаблівая ўвага ў школе ўдзяляецца музычна-эстэтычнаму развіццю дзяцей. З гэтай мэтай быў створаны ўзорны харавы калектыў “Натхненне”, вакальны і інструментальны ансамблі, якія добра вядомы па-за межамі раёна. У выхаваўчай дзейнасці акцэнт робіцца на фарміраванні ў навучэнцаў дакладных каштоўнасных арыенціраў, сапраўднага патрыятызму і актыўнай грамадзянскай пазіцыі. На старонках часопіса чытачы змогуць азнаёміцца з вопытам метадычнай, вучэбнай і выхаваўчай работы педагагічнага калектыву гэтай установы адукацыі.

“Знешнасць падлетка як спосаб самавыяўлення” — тэма рубрыкі “Бацькоўскі сход”. Чаму прыгажуня дзяўчына з адзення прызнае толькі стыль “аверсайз” і джынсы? І ўсё выключна цёмнага колеру? Якая прычына прымусіла выдатніка, “першага хлопца ў школе” зрабіць пірсінг на брыве?… “Эксперыменты са знешнасцю — важны паказчык таго, што падлетак становіцца дарослым, аднак да са­цыяльнай сталасці яму яшчэ далёка. Гарманальная перабудова, эмацыянальныя ўсплёскі, суб’ектыўнае перажыванне немагчымасці кантраляваць свой настрой робяць маладога чалавека неабароненым, прыво­дзяць да разузгодненасці ў жаданнях і дзеяннях”, — так тлумачыць сутнасць падлеткавых пошукаў свайго знешняга выгляду кандыдат псіхалагічных навук Н.К.Плаўнік. Выпрацоўка аптымальнай стратэгіі бацькоў і педагогаў у адносінах да падобных эксперыментаў іх дзяцей і вучняў — у артыкулах выпуску.

Апошнія старонкі “Народнай асветы” вяртаюць нас у педагагічнае асяроддзе 1930-40-х гадоў. Гэты перыяд “асветаўскага” жыцця праходзіў пад знакам станаўлення камуністычнай партыі ў Беларускай ССР, таму і часопіс у тыя гады меў назву “Комуністычнае выхаванне”, а пазней — “Совецкая школа”. Безумоўна, палітычныя падзеі аказвалі значны ўплыў на змест адукацыі, але ж нязменнымі заставаліся глыбокая педагагічная думка і пошук шляхоў павышэння якасці адукацыі праз якасць урока і якасць падрыхтоўкі настаўніка. Так, у артыкуле “Настаўнік павінен рыхтавацца да ўрока” аўтары зазначаюць, што “ўдумлівая і старанная падрыхтоўка настаўніка да кожнага ўрока з’яўляецца абавязковай умовай для дасягнення высокіх паказчыкаў паспяховасці”, і да­юць метадычныя парады, з чаго павінна складацца штодзённая падрыхтоўка да ўрока. У артыкуле “Некаторыя заўвагі аб педалагічным абгрунтаванні ўрока” даюцца канкрэтныя “ўказанні, як арганізаваць урок так, каб вучэбная дзейнасць вучняў праходзіла найбольш эфектыўна ў напрамку засваення імі асноў навук”. І, што адметна, гэтае засваенне грунтуецца ў першую чаргу на цікавасці вучня, а ў другую — на “прывучэнні дзяцей да самастойнай работы, шырока практыкуючы розныя заданні ў меру аўладання вызначаным курсам ведаў (работа ў кабінеце, у лабараторыі, збіранне гербарыяў, выкарыстоўванне прышкольных участкаў у вучэбных мэтах і г.д.)”. Кампетэнтнасны і метапрадметны падыходы, як бачым, былі ў дзеянні амаль 100 гадоў назад. І завяршае нашу рэтраспектыву даволі актуальны, на мой погляд, артыкул пра “выхаванне дысцыплінаваных, ініцыятыўных грамадскіх дзеячоў”, галоўная думка якога — настаўнікам трэба заўсёды мець на ўвазе выхаванне мэтанакіраванасці, адданасці справе, патрыятызму, нацыянальнай гордасці.

Адзначу, што цяперашнія беларускія настаўнікі з годнасцю і пад тым жа дэвізам выхоўваюць сучасную моладзь. Жадаем вам прыемнага чытання!

Святлана Мазурына,
галоўны рэдактар