Вопыт дзіцячага сада № 2 Сянно: якія магчымасці ў выпраўленні парушэнняў маўлення адкрывае дзецям экалагічная сцежка.
Удзел нашай дашкольнай установы адукацыі ў рэспубліканскім конкурсе экалагічных праектаў “Зялёная школа” стаў ужо добрай традыцыяй. Штогод мы працуем над новымі праектамі, рэалізацыя якіх узбагачае адукацыйнае асяроддзе дзіцячага сада, раскрываючы перад педагогамі і дзецьмі новыя перспектывы.
Работа над пазнавальна-даследчым праектам для дзяцей старшага дашкольнага ўзросту “Ты, сцяжынка, раскажы…” вялася на працягу паўгода. У ім быў прадстаўлены матэрыял для арганізацыі і правядзення з выхаванцамі як экскурсій па экалагічнай сцежцы, так і пазнавальна-даследчай дзейнасці, заняткаў, гульняў, практыкаванняў, назіранняў.
Акрамя таго, у праект былі ўключаны задачы па развіцці маўлення: узбагачэнне, удакладненне і актывізацыя слоўнікавага запасу дзяцей; фарміраванне граматычна правільнай будовы маўлення, умення адказваць на пытанні поўнымі адказамі і аргументаваць свой выбар; удасканальванне дробнай і агульнай маторыкі і маўленчага дыхання.
Мне як настаўніку-дэфектолагу пункта карэкцыйна-педагагічнай дапамогі прапанова стаць удзельнікам гэтага праекта падалася вельмі цікавай. Хочацца расказаць пра тое, якія магчымасці ў выпраўленні парушэнняў маўлення адкрывае дзецям экалагічная сцежка.
Для ўдзелу ў праекце была вызначана група дзяцей старэйшага дашкольнага ўзросту з нярэзка выяўленым агульным недаразвіццём маўлення.
Згодна з планам работы, мы вырашалі пастаўленыя задачы пры знаёмстве з лакацыямі сцяжынкі “Белая бярозанька”, “Яблынька — прыгажуня”, “У гасцях у сямі гномаў”, “Утульны дворык”, “У свеце лекавых раслін” і “Зона адпачынку”. Гаспадыня сцежкі — лялька Каркуша — стала нашым сябрам і памочнікам падчас усёй працы над праектам.
Такім чынам, стартавалі ў лютым. Крок за крокам мы знаёміліся з аб’ектамі прыроды на сцежцы: разглядалі ілюстрацыі, слухалі вершы і апавяданні, адгадвалі загадкі, завучвалі вершы, гулялі ў дыдактычныя і слоўныя гульні, развівалі дробную маторыку пальцаў рук. Да наступлення вясны выхаванцы назапасілі пэўны багаж ведаў пра лакацыі сцяжынкі, з чым мы і адправіліся на вуліцу. Колькі было радасці ў дзяцей, бо можна было паслухаць, пра што гавораць лісткі на дрэвах, дакрануцца да галінкі, паглядзець на хмары і аблокі, адчуць павеў ветрыку ў сябе на шчацэ, нават пахадзіць па лужыне! А самае галоўнае, свае ўражанні яны выказвалі словамі, не баючыся памыліцца ці сказаць што-небудзь не так.
Думаю, мала хто не пагодзіцца, што разгледзець жывыя дрэвы, траўку і кветачкі, расказаць, якія яны, які іх колер, пах, лепш, чым убачыць і апісаць тое ж па малюнку. Разглядаючы лісце дрэў, дзеці разважалі пра тое, чым адрозніваюцца лісткі і што іх аб’ядноўвае, апісвалі іх форму і памер. Яны самастойна рабілі высновы, зацікаўлена выказваліся.
Актыўна выхаванцы складалі апісальныя апавяданні аб аб’ектах сцяжынкі з апорай на схему, гледзячы на сапраўднае дрэва (кветку). Пры гэтым не проста апісвалі аб’ект, а выказвалі свае меркаванні, сумненні, здагадкі. Хлопчыкі і дзяўчынкі размаўлялі, у працэсе нашай сумеснай дзейнасці ўзнікаў маўленчы дыялог, з’яўлялася шмат пытанняў, на многія з іх яны ж адно аднаму і адказвалі самі.
На ўра на вуліцы прайшлі гульні “З якога дрэва лісток”, “Знайдзі падабенства і адрозненне”, “Раз, два, тры — да дрэва бяжы”.
Выконваючы практыкаванні на каардынацыю маўлення з рухам “Кветачка”, “Садоўнік”, “Яблыня” і іншыя, дзеці ў поўнай меры задаволілі патрэбу ў актыўных рухах. У сваю чаргу я старалася падаваць інфармацыю зразумелай мовай, эмацыянальна і інтанацыйна багатай, насычанай трапнымі выразамі і вершаванымі радкамі, якія часта нараджаліся самі па сабе.
Традыцыйныя карэкцыйныя заняткі, безумоўна, вельмі патрэбныя і важныя. Але вынікі праекта даказалі, што такі фармат развіцця маўлення таксама заслугоўвае ўвагі. На экалагічнай сцежцы дзеці атрымалі новыя яркія ўражанні і веды, у свабоднай гульні паглыблялася іх валоданне мовай. Удзел у праекце дапамог мне павысіць эфектыўнасць карэкцыйна-педагагічнай работы.
Использование игр и упражнений
в рамках проекта “Ты, тропинка, расскажи…”
Объект “Белая березонька”
Период |
Содержание работы |
Ответственный |
|
Февраль |
Чтение стихов (рассказов) о порах года, ответы на вопросы |
учитель-дефектолог |
|
Отгадывание загадок о деревьях |
|||
Март |
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Улетай, тучка” |
учитель-дефектолог |
|
Упражнение на координацию речи с движением “Листики” |
|||
Пальчиковая гимнастика “Дерево” |
|||
Речевые игры “Как еще можно назвать березу?”, “Подарим березке бусы из красивых слов, у кого получатся самые длинные бусы” |
|||
Дидактические игры “Что лишнее и почему?”, “Опиши дерево” (по мнемосхеме “Береза”) |
|||
Апрель
|
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Лети, листок” |
учитель-дефектолог |
|
Упражнение на координацию речи с движением “На лужайке” |
|||
Пальчиковая гимнастика “Вышел дождик погулять” |
|||
Дидактические игры “Что от чего”, “Составь картинку” |
|||
Май |
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Собери листочки” |
учитель-дефектолог |
|
Пальчиковая гимнастика “Весна” |
|||
Дидактическая игра “С какого дерева листок” |
|||
Работа с условно-графическими схемами. Согласование прилагательных с существительными |
|||
Составление мини-рассказа о березе с опорой на картинно-графический план |
|||
Целевая прогулка в березовую рощу Памяти погибших в Великой Отечественной войне. Фотоотчет |
|||
Объект “Яблонька–красавица”
Период |
Содержание работы |
Ответственный |
Февраль |
Пальчиковая гимнастика “Фрукты” |
учитель-дефектолог |
Речевая игра “Спрячь слоги в ладошки” |
||
Март |
Упражнение на координацию речи с движением “Яблоня” |
учитель-дефектолог |
Игра “Какой звук есть во всех словах?” |
||
Составление предложений с однородными определениями |
||
Апрель |
Упражнение на координацию речи с движением “Яблоко” |
учитель-дефектолог |
Пальчиковая гимнастика “Компот” |
||
Дидактическая игра “Чего не стало?” |
||
Чтение и разучивание загадок, чистоговорок, скороговорок |
||
Составление описательного рассказа о яблоне с опорой на картинки |
||
Май |
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Собери яблочки” |
учитель-дефектолог |
Упражнение на координацию речи с движением “Садовник” |
||
Согласование прилагательных и числительных с существительными |
||
Обогащение словаря признаков: назвать свойства яблока (сочное, вкусное, хрустящее, гладкое) |
||
Сочинение сказки “Яблонька-красавица” с опорой на картинно-графический план |
Объект “В гостях у семи гномов”
Период |
Содержание работы |
Ответственный |
|
Февраль |
Пальчиковая гимнастика “Солнышко” |
учитель-дефектолог |
|
Дидактическая игра “Четвертый лишний” |
|||
Март
|
Упражнение на развитие плавного речевого выдоха “Цветочек” |
учитель-дефектолог |
|
Упражнение на координацию речи с движением “На лугу растут цветы” |
|||
Пальчиковая гимнастика “Цветы в саду” |
|||
Упражнение “Назови ласково” |
|||
Апрель |
Упражнение на развитие плавного речевого выдоха “Села, посидела и снова полетела” |
учитель- дефектолог |
|
Пальчиковая гимнастика “Мы цветы в саду сажаем” |
|||
Речевые игры “Найди причину”, “Кто больше подберет слов для описания цветка” |
|||
Творческое задание “Придумай рекламу цветочку (растению)” |
|||
Май |
Упражнение на развитие плавного речевого выдоха “Бабочка” |
учитель-дефектолог |
|
Упражнение на координацию речи с движением “Гусеница” |
|||
Пальчиковая гимнастика “Наши нежные цветки” |
|||
Дидактическая игра “Собери картинку правильно” |
|||
Составление рассказа о пионе с опорой на план |
|||
Объект “Уютный дворик”
Период |
Содержание работы |
Ответственный |
Февраль |
Упражнение на координацию речи с движением “Елочки” |
учитель-дефектолог |
Развитие мелкой моторики “Составь узор из счетных палочек” |
||
Заучивание стихотворения с использованием мнемотаблицы |
||
Март |
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Елочки на ветру” |
учитель-дефектолог |
Упражнение на координацию речи с движением “Вот под елочкой зеленой” |
||
Пальчиковая гимнастика “Деревья” |
||
Дидактическая игра “Найди сходство и отличие” |
||
Речевая игра “Доскажи словечко” |
||
Апрель |
Пальчиковая гимнастика “Посмотри: на нашей елке…” |
учитель-дефектолог |
Речевая игра “Вставь предлог” |
|
|
Дидактическая игра “Третий лишний” |
|
|
Составление рассказа из личного опыта “Елочка” |
|
|
Май |
Развитие плавного и длительного речевого выдоха “Ветерок” |
учитель-дефектолог |
Пальчиковая гимнастика “Елка” |
||
Словесная игра “Что мы знаем о пушистой красавице” |
Святлана КРЫВІЦКАЯ,
настаўнік-дэфектолаг дзіцячага сада № 2 Сянно