Як настаўніца біялогіі Марына Казак фарміруе ў вучняў метапрадметныя кампетэнцыі

- 16:10Образование, Портфолио

Што больш важна: даць дзіцяці вялікі багаж ведаў або навучыць вучыцца? Для настаўніцы біялогіі сярэдняй школы № 1 Чавус Марыны Казак адказ відавочны: важна дапамагчы дзіцяці стаць самастойным у атрыманні ведаў і вырашэнні праблем як вучэбных, так і штодзённых. З гэтай мэтай педагог фарміруе ў вучняў метапрадметныя кампетэнцыі. Падрабязнасці – у матэрыяле карэспандэнта “Настаўніцкай газеты”.

Словы пісьменніка і вучонага Роджэра Левіна “Мы занадта часта даём дзецям адказы, якія трэба вывучыць, а не ставім перад імі праблемы, якія ім трэба вырашыць” для Марыны Іванаўны з’яўляюцца кіраўніцтвам да дзеяння.

Што ўключае ў сябе ўрок з прымяненнем метапрадметных кампетэнцый?

— Гэта такі ўрок, дзе ідзе асэнсаванае чытанне тэксту (што пераплятаецца з чытацкай дасведчанасцю), пошук адказаў на пытанні, якія патрабуюць супа­стаўлення інфармацыі з розных частак тэксту, дзе вучні праяўля­юць уменне трансфармаваць адны віды інфармацыі ў іншыя: табліцу ў графік і назад, тэкст у табліцу або схему, дыяграму і алгарытм, — гаворыць Марына Іванаўна. — Сярод плануемых вынікаў навучання на метапрадметным уроку будуць прадметныя кампетэнцыі, якія суадносяцца з тэмай урока, асобасныя, калі вучань усведамляе важнасць фарміравання сваіх пазнавальных інтарэсаў і матываў, накіраваных на вывучэнне матэрыялу, і метапрадметныя кампетэнцыі, якія праяўляюцца ва ўменні знаходзіць і выкарыстоў­ваць патрэбную інфармацыю для выканання заданняў.

Метапрадметы злучаюць у сабе ідэю прадметнасці і адначасова надпрадметнасці. Вучні не запамінаюць, але асэнсоўваюць, прасочваюць паходжанне найважнейшых паняццяў пэўнай прадметнай галіны ведаў. Важныя не самі азначэнні паняццяў, а спосабы работы з імі на розным прадметным матэрыяле. Дзеці асвойваюць універсальныя вучэбныя дзеянні і кампетэнцыі, якія складаюць аснову ўмення вучыцца.

Варта не проста вучыць рашаць задачы па фізіцы, а паказваць вучням дзеянне асноўных фізічных законаў, такіх як, напрыклад, закон Ньютана, у жыцці, тлумачыць, як можна прымяніць атрыманыя веды па хіміі і біялогіі, навошта патрэбна геаметрыя і алгебра. І тады ў дзіцяці з’явіцца галоўнае — жаданне і сэнс вучыцца.

Самастойна здабываць веды Марына Іванаўна вучыць нават шасцікласнікаў, як толькі пачынаецца курс біялогіі.

— Як і эвалюцыя ішла паступова ад простага да складанага, так і ў вучобе важная паэтапнасць, — адзначае суразмоўніца. — У 6 класе можна ву­чыць дзяцей знаходзіць галоўнае ў тэксце і спрабаваць растлума­чыць, чаму яны так вырашылі. У сярэднім звяне я даю больш практыка-арыентаваных заданняў. Так, пры вывучэнні вегетатыўнага размнажэння раслін вучні выконваюць практычную работу дома: вядуць назіранні за чаранкамі і парасткамі розных раслін, даведваюцца, якія віды раслін і пры якіх умовах хутчэй пускаюць карані, спрабуюць гэтыя веды прымяніць на доследным участку школы. Мы шукаем адказы на папулярныя пытанні: ці цвіце папараць-кветка, які плод у голанасенных, што агульнага паміж сфінксам і лішайнікам?

У старшым звяне педагог выкарыстоўвае метапрадметнае навучанне. Вучні складаюць кластары, запаўняюць табліцы, ствараюць праекты. На кожным этапе ўрока ставяць мэты, шукаюць галоўнае і аперыруюць ведамі. Напрыклад, на ўрок па вывучэнні разнастайнасці паўзуноў дзеці загадзя рыхтуюць паведамленні аб гэтых жывёлах, вызначаюць галоўныя асаблівасці прадстаў­нікоў розных атрадаў. Так лепш засвойваецца новы матэрыял, чым калі тлумачыць тэму з нуля. У працэсе ўрока педагог выступае ў ролі суправаджальніка дзяцей на шляху атрымання ведаў, удакладняе і дапаўняе інфармацыю.

— Пры тлумачэнні новага матэрыялу прапаную вучням маршрутны ліст, кожны працуе з пералікам заданняў у ім: запаўняе схему, вылучае галоўную інфармацыю, расшыфроўвае дыяграму. На занятках арганізоўваю вучэбнае супрацоўніцтва і сумесную дзейнасць вучняў з настаўнікам і аднакласнікамі (гэта ўжо метапрадметныя ўменні), — падкрэс­лівае Марына Іванаўна. — Можна працаваць індывідуальна і ў групе, але вырашаць праблемы з улікам інтарэсаў адно аднаго, згодна з прынцыпам роўнай кааперацыі, партнёрства. Пры гэтым кожны будзе фармуляваць, аргументаваць і адстойваць сваё меркаванне. Дзеці будуць атрымліваць інфармацыю з розных крыніц і самі ацэньваць яе дакладнасць і паўнату.

На ўроку, прысвечаным ды­намічным уласцівасцям папуляцый, у 10 класе настаўніца спачатку правярае дамашняе заданне ў форме пісьмовага апытання, вучні робяць самаправерку і самаацэнку вынікаў. Далей ім прапануецца маршрутны ліст, які складаецца з трох пунктаў. Дзеці знаёмяцца з галоўнай інфармацыяй у падручніку па тэме, адказ­ваюць на пытанні, выконваюць заданне са зборніка ЦТ. Затым запаўняюць схему, дзе прапіс­ваюць структуру папуляцыі з апорай на падручнік (прасторавая структура, узроставая, эталагічная). І, нарэшце, вызначаюць па дыяграме папуляцыю, якая расце, альбо з’яўляецца стабільнай. У другой частцы ўрока вырашаюць сітуацыйную задачу і заданні на замацаванне ведаў.

Сітуацыйная задача

Узнікла пытанне аб ахове рэдкага віду млекакормячых на адной з двух тэрыторый. На адной з іх жывуць дарослыя пладавітыя асобіны, але няма маладых. На другой  існу­юць маладыя, але загінулі дарослыя. Які з двух участкаў вы вырашылі б выбраць для запаведніка?

Метапрадметныя тэхналогіі былі распрацаваны яшчэ і для таго, каб вырашыць праблему раз’яднанасці, адарванасці адно ад аднаго розных навуковых дысцыплін, прадметаў.

— Важна памятаць і пра тое, як на ўроках па іншых прадметах будзе развівацца мысленне, уяўленне і самастойнасць вучня, як ён будзе звязваць сістэму паняццяў вашага прадмета з сістэмай іншага прадмета, — гаворыць педагог. — Пажадана ўводзіць міжпрадметныя паняцці і нацэльваць на прымяненне ведаў на практыцы, абмяркоўваць запатрабаваныя прафесіі і кірункі, дзе спатрэбяцца біялагічныя веды: тэхнік-тэхнолаг, фельчар ветэрынарнай медыцыны, лясная гаспадарка, інжынерная экалогія, “зялёная” хімія, прыродныя рэсурсы.

***

На метапрадметным уроку часта арганізоўваецца пошукавая дзейнасць праз пастаноўку праблемы, генерацыю ідэй, супастаўленне пунктаў гледжання, пазіцый, аргументаў. Вучні разважаюць, робяць высновы, арганізоўваць сумесную дзейнасць з настаўнікам і аднагодкамі, прымяняюць веды.

Разгледзім урок па тэме “Атрутныя жывёлы”. Марына Іванаўна прапануе вучням самім сфармуляваць тэму і мэты ўрока і выступіць па тэме з паведамленнямі, пад­рыхтаванымі дома. У выніку робіцца выснова, што яд неабходны тым жывёлам, якія ўразлівыя, альбо тым, якія маюць патрэбу ў эканоміі энергіі ў працэсе палявання.

Клас дзеліцца на дзве групы. Кожны вучань павінен будзе выказаць свае ідэі, уважліва выслухаць партнёраў.

Кейс-заданні для груп

1. Доўгі час лічылі, што сярод птушак атрутныя віды адсутнічаюць. Аднак у 1989 годзе амерыканскія навукоўцы даследавалі птушак у лясах Новай Гвінеі. Злоўленыя драздовыя мухалоўкі (пітоху), не большыя за сойку, балюча драпалі і дзяўблі рукі. Ранкі балелі, і людзі міжволі падносілі іх да рота, каб намачыць слінай. У выніку вусны імгненна нямелі.

2. Хімікі выявілі яд у скуры, пёрах і іншых унутраных органах мухаловак, што адразу стала сенсацыяй у навуковым свеце. Самым дзіўным было тое, што яд новагвінейскай птушкі падобны да батрахатаксіну, які літаральна насычае цела калумбійскіх жаб-дрэвалазаў. Як і ў выпадку з дрэвалазамі, яркае аранжава-чорнае апярэнне пітоху сігналізуе аб іх атрутнасці і папярэджвае драпежнікаў, што лавіць тут няма чаго. Але ў гэтых птушак не так шмат ворагаў.

Для кожнай групы пазначаецца праб­лемнае пытанне: 1. Для чаго з’явіўся яд у птушак (драздовых мухаловак)? 2. Ці з’яўляецца яд у мухаловак дасягненнем эвалюцыі? Першая група вылучае свае гіпотэзы па пытанні, другая група вырашае пытанне.

Пасля выканання задання групы афармляюць справаздачу ў выглядзе таб­ліцы.

Выснова, якую робіць клас: “Усе гіпотэзы з’яўлення яду ў драздовых мухаловак лагічныя, цікавыя. Але навука яшчэ не даказала, для чаго з’явіўся яд у гэтых птушак. Спачатку лічылі, што ім давялося ­стаць атрутнымі зусім нядаўна — для абароны ад людзей-паляўнічых. Але ўсё ж такі больш пераканаўчай здаецца гіпотэза аб адпужванні птушыных вошай, на якіх батрахатаксін дзейнічае смяротна. Будзем сачыць за гэтым адкрыццём і далей”. Вучні самі даюць ацэнку вынікам сваёй дзейнасці на ўроку.

Надзея ЦЕРАХАВА