Праблема выкладання прадмета “Фізічная культура і здароўе” ў школе не з’яўляецца новай. У сучасным грамадстве дзеці ў большасці сваёй вядуць маларухомы лад жыцця, рэдка наведваюць спартыўныя секцыі і аб’яднанні па інтарэсах. Ды і на ўрокі фізічнай культуры ходзяць без цікавасці, часта прапускаюць іх.
У той жа час сучасны свет патрабуе фізічна моцных, здаровых, мэтанакіраваных стваральнікаў прагрэсу. Таму ўрок фізічнай культуры з’яўляецца стрыжнем фарміравання і выхавання фізічна здаровай, гарманічна развітой асобы.
Што ж зрабіць, каб урок фізкультуры стаў любімым у школьнікаў? Як прывабіць дзяцей у спартзалу і на стадыён? Неабходна змяніць свае адносіны да ўрока нам самім, настаўнікам. Свет мяняецца, а мы, настаўнікі фізічнай культуры, не спяшаемся… Часта ўрок як вёўся па пэўнай методыцы 30 гадоў назад, так вядзецца і сёння. У свет лічбавых тэхналогій, інтэрнэту, глабальнай інфармацыйнай сеткі мы спрабуем навучыць дзяцей даўнейшым дзедаўскім спосабам.
Якое ж дачыненне маюць камп’ютарныя тэхналогіі да ўрока фізічнай культуры, калі дзеці і так мала рухаюцца? На працягу пяці гадоў у Капцёўскай сярэдняй школе Гродзенскага раёна рэалізоўваўся рэспубліканскі інавацыйны праект “Укараненне электронных сродкаў навучання (ЭСН) на ўроках фізічнай культуры па раздзелах “Футбол”, “Баскетбол”, “Лёгкая атлетыка”, “Спартыўна-аздараўленчы турызм”. Асноўным напрамкам праекта быў спартыўна-аздараўленчы турызм. Электронны падручнік стаў адкрыццём як для нас, так і для ўсёй сістэмы выкладання ў цэлым.
Па-першае, варта прызнаць, што любы настаўнік фізкультуры (нават вышэйшай катэгорыі) не ў стане прафесійна паказаць і растлумачыць, адпаведна, і якасна навучыць усім відам спорту, якія прапаноўваюцца комплекснай праграмай. Па-другое, пры дапамозе ЭСН аблягчаецца падрыхтоўка да ўрока, паляпшаецца яго якасць, удасканальваецца методыка навучання. Па-трэцяе, настаў час пачаць гаварыць з нашымі навучэнцамі на адной мове — мове камп’ютарных тэхналогій. Уменні і навыкі, атрыманыя пры дапамозе ЭСН, лепш засвойваюцца, чым пры паказе толькі настаўнікам. Урок становіцца больш цікавым, дынамічным, эмацыянальным. Прычым шчыльнасць урока не толькі не змяншаецца, а нават павялічваецца. Па-чацвёртае, пры дапамозе ЭСН адпрацоўваюцца і карэкціруюцца нават самыя нязначныя элементы тэхнічных прыёмаў, якія незаўважныя пры стандартным навучанні. А навучэнцы могуць самастойна выпраўляць свае памылкі, працуючы з электронным падручнікам.
У выніку інавацыйнага праекта наша школа, у якой вучыцца ўсяго 162 навучэнцы, заняла ў раёне лідзіруючыя пазіцыі па баскетболе, футболе, лёгкай атлетыцы. Навучэнцы выступаюць на абласных і рэспубліканскіх спаборніцтвах, маюць прызавыя месцы. Прычым штатных трэнераў у нас няма. А па спартыўным турызме школа стала адной з самых моцных школ Гродзенскай вобласці.
Дарэчы, напрыканцы жніўня вучні Капцёўскай сярэдняй школы ўдзельнічалі ў спартыўным паходзе 1-й катэгорыі складанасці па Гомельскай вобласці. За дзевяць паходных дзён было пройдзена 103 кіламетры. Капцёўскія турысты наведалі Рэчыцу, Светлагорск, Жлобін, вёскі і аграгарадкі Гомельшчыны, пазнаёміліся з гісторыяй і культурай краю, з побытам і жыццём мясцовых жыхароў, наведалі мясціны баявой славы беларускага народа часоў Вялікай Айчыннай вайны, правялі працоўны дэсант па прывядзенні ў парадак мемарыяла воінам-вызваліцелям у вёсцы Антонаўцы Жлобінскага раёна. У гэтых мясцінах дзейнічаў славуты партызанскі атрад “Смерць фашызму!”. Мемарыял знаходзіцца на рацэ Ола за 10 км ад Светлагорска, дзе ў 1944 годзе фашысты расстралялі і спалілі 1720 жыхароў, з якіх 970 — дзеці.
Трэба адзначыць, што навучэнцы нашай школы за лета прайшлі тры спартыўныя паходы 1 і 2 катэгорыі складанасці: па Гродзенскім раёне, Гомельскай вобласці і ўкраінскіх Карпатах. Разам гэта складае 320 кіламетраў.
І самае галоўнае: урок фізічнай культуры стаў любімым у нашых школьнікаў, а прадмет — самым галоўным у школе.
Сяргей ПАЎЛЕНКА,
настаўнік фізічнай культуры і здароўя
Капцёўскай сярэдняй школы Гродзенскага раёна.