Мужчына-педагог у пачатковай школе? У СШ № 11 Жлобіна ёсць такі спецыяліст

- 9:00Главная, Образование

Дабрата і гумар — сакрэты выкладання настаўніка пачатковых класаў сярэдняй школы № 11 Жлобіна Аляксандра Кавалішына. Як праходзяць заняткі, карэспандэнт “Настаўніцкай газеты” даведалася, зазірнуўшы на ўрок да трэцякласнікаў.

У класе Аляксандра Сяргеевіча пануе цішыня, як у бібліятэцы — трэцякласнікі захоплены ўрокам рускай мовы, усе сканцэнтраваны, увага прыкавана да настаўніка і на дошку. Дзеці актыўныя, дапытлівыя, шмат чамучак, ёсць і тыя, хто спрабуе больш даведацца самастойна. Калі паступае прапанова ненадоўга адарвацца ад сшыткаў, каб зрабіць некалькі здымкаў з любімым педагогам, у класе — лес рук. Пакуль з фотаапарата “вылятае птушка”, настаўнік паспявае разрадзіць атмасферу, жартуе, і добры настрой і ўсмешкі дзяцей запаўняюць усю вучэбную прастору.

А.Кавалішын успамінае, як прыйшоў маладым спецыялістам у 1992 го­дзе ў сярэднюю школу № 11, у якой да гэтага часу працуе. Ёсць такія людзі, чыя працоўная біяграфія ацэньваецца кароткай, але ёмістай фразай: “Адзін запіс у працоўнай кніжцы”. За такім лаканічным азначэннем хаваюцца дзясяткі гадоў бездакорнай работы і тое, што школа для педагога літаральна другі дом. Аляксандр Сяргее­віч расказаў, што выхоўваўся ў сям’і, дзе, акрамя яго, былі дзве старэйшыя сястры. Бацькі не былі педагогамі, затое сёстры сталі выдатнымі настаўніцамі. Цяпер яны працу­юць ва ўстановах адукацыі Гомеля і Мінска. На пытанне, чаму і ён свой выбар зрабіў на карысць вык­ладання, педагог адказвае: “Я люблю працаваць з дзецьмі. Выхоўваючы і навучаючы іх, мы ўплы­ваем на будучыню, робім свет лепшым і дабрэйшым”. І сапраўды, у сваёй рабоце львіную долю ўвагі ён удзяляе выхаванню дзяцей.

— Паспяховасць засваення любога прадмета, любяць яго дзеці ці не, зале­жыць ад настаўніка, методыкі выкладання, — лічыць Аляксандр Кавалішын. — Можна і інфарматыку віртуозна выкладаць, ды так, каб навучэнцы былі пад вялікім уражаннем, імкнуліся рухацца да высокіх дасягненняў у вучобе. Мне здаецца, што толькі чалавек, які шчыра любіць дзяцей, зможа працаваць у школе. Выхаванне ж дзіцяці — гэта, перш за ўсё, любоў да яго, пас­таянная і сістэматычная ўвага. На мой погляд, педагог павінен быць добрым, адкрытым, клапатлівым, праніклівым, шчырым чалавекам. Я вырашыў стаць настаўнікам пачатковых класаў, бо мне падабаецца вучыць дзяцей, а яшчэ гэтая прафесія дае магчымасць развівацца творча і духоўна.

— Упар­тасць, мэтанакіраванасць, здоль­насць да самаўдасканалення — абавязковыя якасці, да валодання якімі павінен імкнуцца кожны педагог. Мая прафесія заўсёды падахвочвае ісці ў нагу з часам, а можа, нават быць на крок напера­дзе. Праца настаўніка нялёгкая, работа не заканчваецца са званком з апошняга ўрока. Кожны дзень трэба праверыць партыю сшыткаў па рус­кай, беларускай мовах, матэматыцы. Праўда, калі я знаходжуся летам у водпуску, заўсёды сумую па такім імклівым рытме жыцця, — расказ­вае А.Кавалішын.

У настаўніку пачатковых класаў неверагодным чынам спалучаецца вялікая колькасць якасцей і кампетэнцый: ён адначасова і выкладчык, і арганізатар, і псіхолаг, сябар і памочнік дзяцей, а таксама справядлівы суддзя ў вырашэнні спрэчак сваіх вучняў. З-за асабістых якасцей і педагагічнага майстэрства А.Кавалішына менавіта да яго ў першы клас бацькі імкнуцца адвесці сваіх дзяцей.

— Нясём добрае, светлае, вечнае! А хто, акрамя нас? — акцэнтуе ўвагу суразмоўнік. — Менавіта ж настаўнік пачатковых класаў бярэ дзіця, якое не ўмее ні пісаць, ні чытаць, і выпускае яго ў пяты клас абсалютна падрыхтаваным да далейшай вучобы. Праўда, за гэты час адбываецца шмат кур’ёзных выпадкаў: гэта ж дзеці! Напрыклад, у верасні ў першым класе па дарозе са сталовай да кабінета колькасць дзяцей з 28 вучняў павялічылася да 31. Малышы зазяваліся ці доўга елі і, відаць, не запомнілі свайго настаўніка.

Слухаючы гэтую займальную гісторыю, пара школьнікаў, што сядзяць на першай парце, старанна цягнуць рукі, каб расказаць яшчэ некалькі сітуацый з жыцця, а яшчэ пра тое, які добры ў іх настаўнік:

— Ён часта жартуе і добры, — кажа Арына Зінкевіч.

— Усё тлумачыць коратка і зразу­мела, — дадае Вікторыя Саўчанка.

— Вучыць нас ставіцца да ўсіх па-доб­раму: як ты да чалавека, так і ён да цябе. Залатое правіла, на ўроку “Чалавек і свет” праходзілі, — важнае дапаўненне да дыялогу ад Міхаіла Цішкова.

Аляксандр Сяргеевіч вучыць дзяцей узаемадапамозе, каб яны маглі разліч­ваць адно на аднаго не толькі ў сценах школы. А яшчэ запэўнівае, што добры жарт дапаможа ўрэгуляваць любую канфліктную сітуацыю, а ўсмешка — настроіцца на пазітыўную хвалю. Яшчэ адзначае, што яго дзеці — сапраўдныя працавікі:

— Але самае галоўнае, вучні — гэта людзі, як і ўсе мы, а ў чалавеку трэба выхоўваць чалавечнасць, павагу да навакольных. Кажу дзецям, што наша Радзіма Беларусь, наш Жлобін — самы прыгожы горад, а школа выдатная. З першага класа тлумачу ім, што вучыцца будзе няпроста, але вельмі займальна. Прызнацца, ды і мне цікава працаваць настаўнікам. Чаму? Таму што ніколі не ведаеш, што цябе чакае: сёння — едзеш на курсы, заўтра — конкурс, да якога рыхтуешся ра­зам з дзецьмі. І калі маеш зносіны з вундэркіндамі, то сам павінен, як я кажу, трымаць нос па ветры, каб любое дзіцячае пытанне не застала знянацку. Імкнуся са­чыць за ўсімі навінкамі, за развіццём сучасных тэхналогій. Мне мая работа пада­баецца: ведаю, што раблю добрую справу для дзяцей, і мне ад гэтага становіцца радасна на душы. Акрамя праходжання школьнай праграмы, вучу хлопчыкаў і дзяўчынак уключаць мазгі, думаць, разважаць крытычна. Яшчэ адно правіла: спачатку думай, потым рабі.

Лічыцца, што адна з галоўных праблем у дзіцячым калектыве — булінг. І ў першую чаргу настаўнік павінен сачыць за тым, каб у класе не з’явіліся белыя вароны, на якіх астатнія будуць выліваць сваю агрэ­сію.

— Ганаруся сваімі навучэнцамі. Калі ў класе нешта і здараецца, ніхто з іх не стане смяяцца, а наадварот, дапаможа: мы ж адзін калектыў, — кажа педагог. — Упала ручка або развязаліся шнуркі — дзеці дапамогуць аднакласніку. А яшчэ ў класе асобная ўвага ўдзяляецца працоўнаму выхаванню. Так, пры дзяжурстве дзеці не толькі прывыкаюць да адказнасці, але і вучацца шанаваць чужую працу. Шмат робіцца і для патрыятычнага выхавання, і гэта правільна. Напрыклад, у шосты школьны дзень вучні ўдзельнічаюць не толькі ў развіццёвых і спартыўных мерапрыемствах, але і з задавальненнем разам наведваем музеі, мемарыяльныя комплексы. Гаварыць аб патрыятызме можна і з малышамі, галоўнае — знайсці адпаведныя словы, важна дастукацца да кожнага дзіцяці.

— Прызнацца, ніколі не шкадаваў аб сваім прафесійным выбары, аб тым, што стаў настаўнікам пачатковых класаў. Лічу, што педагог павінен быць узорам як для хлопчыкаў, так і для дзяўчынак. Сучасным жа дзецям не хапае мужчынскага выхавання і ўвагі. Бацькі занятыя пабудовай кар’еры і зарабляннем грошай, а некага і зусім гадуе адна мама, — кажа суразмоўнік.

Дарэчы, пра бацькоў: на школьныя сходы да Аляксандра Сяргеевіча прыходзяць цэлымі сем’ямі, не толькі мамы цікавяцца поспехамі і дасягненнямі сваіх дзяцей, але і бацькі, што ўдвая прыемна.

— Калі з бацькамі гаворым пра выхаванне падрастаючага пакалення, акцэнтую ўвагу на лепшае ўкладанне рэсурсаў — увагі, клопату, разумення, любові — ва ўласных дзяцей. Гэты ўклад з гадамі акажацца бясцэнным. Пага­дзіцеся, вельмі важна, каб кожнае дзіця ў будучыні стала паспяховым і шчаслівым, — расказвае педагог.

Аляксандр Сяргеевіч выкладае ў пачатковых класах ужо 32 гады. І з першага рабочага дня і да гэтага часу паказвае, што мужчыны не толькі ўмеюць, але і вельмі хо­чуць займацца выхаваннем дзяцей. На яго вачах вырасла некалькі пакаленняў эрудзіраваных хлопчыкаў і дзяўчынак, і зараз ён усё часцей чуе ад школьнікаў “Добры дзень, настаўнік маёй мамы!”.

Алена КАСЬЯН-ПАЎЛЯНКОВА
Фота аўтара