Павышаецца якасць і расце даступнасць адукацыі

- 11:08Планёрка ў рэгіёне

У адукацыйнай сістэме Навагрудскага раёна ў апошні час адбыліся станоўчыя змены. Перш за ўсё павысілася якасць і даступнасць адукацыі, аб чым сведчаць вынікі дзейнасці ўстаноў адукацыі па шэрагу кірункаў. Аб гэтым расказвае начальнік аддзела адукацыі, спорту і турызму Навагрудскага райвыканкама Алег Аркадзьевіч Анікевіч.

— Алег Аркадзьевіч, якія дасягненні сістэмы адукацыі раёна вы можаце адзначыць сёння? Раскажыце, калі ласка, пра поспехі педагогаў і дзяцей.
— Неабходна адзначыць, што колькасць выхаванцаў ад 1 да 6 гадоў у нашым раёне з кожным годам павялічваецца. Расце і даступнасць дашкольнай адукацыі, якая забяспечваецца праз стварэнне варыятыўнай сеткі ўстаноў і арганізацыю гувернёрскіх паслуг. У раёне развіваецца сетка спецыялізаваных класаў — спартыўных і кадэцкіх, адкрываюцца класы прававой накіраванасці. У гімназіі № 2 Навагрудка функцыянуе структурнае падраздзяленне Гродзенскага дзяржаўнага вучылішча алімпійскага рэзерву па біятлоне. На тэрыторыі раёна пастаянна праводзяцца спартыўныя спаборніцтвы абласнога і рэспубліканскага ўзроўню. У нас ёсць 3 міні-футбольныя пляцоўкі са штучным пакрыццём, у зімовы час дзейнічаюць 4 хакейныя пляцоўкі. У складзе нацыянальнай зборнай Рэспублікі Беларусь зараз 12 выхаванцаў са спартыўных школ Навагрудчыны.
Паспяховым стаў для раёна ўдзел у XVI Рэспубліканскай выставе навукова-метадычнай літаратуры, педагагічнага вопыту і творчасці ў рамках святкавання 70-годдзя Вялікай Перамогі і Года моладзі, дзе мы атрымалі 4 дыпломы на рэспубліканскім узроўні і 3 — на абласным.
Адзначу і асабістыя дасягненні педагогаў. Дырэктар гімназіі № 1 Навагрудка стала пераможцай раённага конкурсу “Лепшы кіраўнік года” ў сацыяльнай сферы, а сама ўстанова адукацыі трэці год запар становіцца абсалютным лідарам у раённым рэйтынгу ўстаноў па захаванні ўзорнай якасці і парадку. Дыплом І ступені ў абласным конкурсе “Камп’ютар. Адукацыя. Інтэрнэт” атрымала настаўнік-дэфектолаг сярэдняй школы № 7 Навагрудка Таццяна Вітальеўна Антропава. Яна прадстаўляла электронны сродак навучання “Нязнайкіна грамата”. Абсалютнай пераможцай раённага конкурсу “Мы маладыя, мы таленавітыя” стала настаўніца біялогіі гэтай жа школы Марына Міраславаўна Бяляк.
Рабоце з адоранымі вучнямі ў раёне таксама ўдзяляецца належная ўвага. Створана раённая школа “Алімпіёнік”, працуюць міжшкольныя факультатывы па 11 прадметах вучэбнага плана, у гімназіі № 1 Навагрудка прадугледжаны гадзіны індывідуальна-групавой работы, накіраванай на падрыхтоўку вучняў да алімпіяд. У рамках узаемадзеяння з Цэнтрам дадатковай адукацыі “Альтэрнатыва” БДПУ імя Максіма Танка і з ГрДУ імя Янкі Купалы праводзяцца семінары-практыкумы для педагогаў па падрыхтоўцы вучняў да алімпіяд і інтэлектуальных конкурсаў.
У бягучым 2015/2016 навучальным годзе школьнікі раёна атрымалі 11 дыпломаў на трэцім этапе рэспубліканскай алімпіяды па вучэбных прадметах. Нашы вучні ўдзельнічаюць і перамагаюць у міжнароднай адкрытай дыстанцыйнай алімпіядзе па эканоміцы, якая праводзіцца ў рамках узаемадзеяння з Валагодскай вобласцю Расіі, і ў абласной дыстанцыйнай алімпіядзе па матэматыцы сярод малодшых школьнікаў. Упершыню ў раёне ў бягучым навучальным годзе для выхаванцаў устаноў дашкольнай і вучняў першай ступені агульнай сярэдняй адукацыі былі арганізаваны конкурсы даследчых работ “Я — даследчык”.
Дзякуючы падтрымцы раённага выканаўчага камітэта, створана сістэма фінансавай падтрымкі вучняў, якія вучацца на выдатна. Па выніках кожнай чвэрці і года ім выплачваецца стыпендыя ў памеры 1 базавай велічыні кожнаму за кошт сродкаў базавых прадпрыемстваў. За апошні год па выніках мерапрыемстваў абласнога і рэспубліканскага ўзроўню прэміі райвыканкама атрымалі 74 вучні і 5 педагогаў. На гэтыя мэты было выдзелена 32,220 млн рублёў.

— З якімі праблемамі даводзіцца сутыкацца? Якія шляхі іх вырашэння вы бачыце?
— Актуальнай з’яўляецца для нас праблема стварэння ва ўстановах адукацыі адаптыўнага адукацыйнага асяроддзя і адзінай інфармацыйнай прасторы. Шмат увагі патрабуюць і пытанні развіцця матэрыяльна-тэхнічнай базы ўстаноў. Усё вырашаем праз заключэнне грамадзянска-прававых дагавораў, прыцягваем пазабюджэтныя сродкі, звяртаемся па дапамогу да спонсараў. Згодна з праграмай развіцця агульнай сярэдняй адукацыі, набываем камп’ютарную тэхніку, тэхнічныя сродкі навучання, сучаснае абсталяванне для кабінетаў фізікі, хіміі.

— Як вырашаюцца ў раёне кадравыя пытанні?
— Установы адукацыі ў большасці сваёй укамплектаваны кадрамі. Толькі ў некаторых ёсць патрэба ў сацыяльных педагогах, педагогах-арганізатарах, педагогах дашкольнай адукацыі, настаўніках замежнай мовы. У 2015 годзе на педагагічныя спецыяльнасці паступілі 45 выпускнікоў раёна. Каля 40 маладых спецыялістаў штогод прыязджае да нас і, як правіла, замацоўваецца на месцах, мы забяспечваем іх жыллём. Для іх працуе школа стажора і школа маладога спецыяліста, дзе заняткі праводзяць вопытныя педагогі, арганізавана стажыроўка для маладых спецыялістаў. Штомесяц яны атрымліваюць прэміі і надбаўкі.

— Алег Аркадзьевіч, раскажыце пра арганізацыю профільнага навучання ў вашым раёне.
— У дзевяці ўстановах адукацыі ў бягучым навучальным годзе былі адкрыты дзесяць профільных 10-х класаў, у якіх 86 вучняў вывучаюць прадметы на павышаным узроўні. У чатырох установах агульнай сярэдняй адукацыі функцыянуюць шэсць 11-х класаў з вывучэннем асобных прадметаў на павышаным узроўні. У іх займаюцца 92 вучні. Найбольш запатрабаваныя ў дзяцей хіміка-біялагічны, фізіка-матэматычны, філалагічны кірункі. На базе сярэдняй школы № 4 і гімназіі № 1 Навагрудка функцыянуюць педагагічныя класы. У шасці ўстановах агульнай сярэдняй адукацыі арганізавана вывучэнне факультатыву “Уводзіны ў педагагічную прафесію”.

— Якія цікавыя мерапрыемствы прапаноўваюцца школьнікам у шосты школьны дзень і падчас канікул?
— У рамках рэалізацыі праграмы “Супердзень — субота” арганізоўваюцца самыя розныя мерапрыемствы. На базе спартыўна-біятлоннага комплексу ў в.Сялец, у гарадскіх парках праводзяцца спартыўныя святы, дні здароўя, спаборніцтвы па біятлоне, лыжныя гонкі, спартакіяды школьнікаў і інш. Традыцыйнымі сталі інтэлек-туальныя турніры “Што? Дзе? Калі?”, турнір на кубак Барыса Кіта, конкурс песні на замежнай мове NovоVision, рэгіянальныя праваслаўныя маладзёжныя балі, кірмашы прафесій, адкрытыя дыялогі з вядомымі людзьмі Гродзеншчыны. Праводзяцца конкурсы аўтэнтычнай песні, танцаў, рэкламных відэаролікаў “Запрашаем на Навагрудчыну”, страў нацыянальнай кухні ў рамках рэалізацыі праекта “Народная спадчына Навагрудчыны”, гарадская краязнаўчая гульня “Я этим городом храним”. У сярэдняй школе № 2 назапашаны вопыт па духоўна-маральным выхаванні школьнікаў на праваслаўных традыцыях беларускага народа, які дэманструецца на форумах і семінарах абласнога, рэспубліканскага і міжнароднага ўзроўню.

— Алег Аркадзьевіч, якія новыя ідэі вы збіраецеся рэалізаваць у найбліжэйшы час?
— У рамках рэалізацыі праекта мадэрнізацыі сістэмы адукацыі Рэспублікі Беларусь за кошт сродкаў Міжнароднага банка рэканструкцыі і развіцця плануем стварыць больш якасныя ўмовы навучання ва ўстановах адукацыі, якія прымаюць вучняў з закрытых і рэарганізаваных устаноў, плануем завяршыць работы па мадэрнізацыі інжынерных сетак у сярэдняй школе № 5. Будзе рэалізавана мясцовая ініцыятыва “Укараненне рэсурсазберагальных тэхналогій” у рамках праекта ЕС/ПРААН “Садзейнічанне развіццю на мясцовым узроўні ў Рэспубліцы Беларусь” у яслях-садзе № 6. Калектыў сярэдняй школы № 4 працягне работу ў адукацыйным праекце міжнароднага вышаградскага фонду “Увядзенне ў зялёную хімію: Беларусь і краіны вышаградскай чацвёркі”.

Надзея ЦЕРАХАВА.