З павагай да гісторыі і культуры

- 9:35Адукацыйная прастора

З мэтай выхавання ў школьнікаў паважлівых адносін да гістарычнай памяці і культурнай спадчыны выкарыстоўваю розныя метады і прыёмы, у аснове якіх — любоў да роднай мовы. Імкнуся, каб кожны ўрок беларускай мовы развіваў пазнавальную цікавасць і маўленчыя здольнасці вучняў, скіроўваў іх да актыўнай работы, далучаў да нацыянальных каштоўнасцей.

Для ўзбагачэння слоўнікавага запасу выкарыстоўваю прыёмы “Знай­дзі лішнія словы”, “Назіранне за словам”, “Карэктар”, “Сакрэты слова”, “Перакладчык” і інш. Адзін з самых любімых прыёмаў у дзяцей — “Словы ў падарунак”. Паводле ўмоў, вучні атрым­ліваюць у падарунак словы з тэкстаў. Паведамляю, што з іх дапамогай можна стварыць незвычайны твор. Дзеці будуюць выказванне, адрасаванае камусьці ў якасці падарунка.

Добрым патэнцыялам грамадзянска-патрыятычнага выхавання валодаюць урокі беларускай літаратуры, якія вучаць любіць Радзіму, шанаваць родную мову, развіваюць цікавасць да культуры і гісторыі. Так, прапаную шасцікласнікам скласці свой радавод, каб усвядоміць, што памяць пра продкаў — аснова будучыні.

Беларусам ёсць кім і чым ганарыцца. Знаёмячы дзяцей з асобамі Ефрасінні Полацкай і Францыска Скарыны, не абыходжу ўвагай старажытныя гарады і помнікі архітэктуры.

Заўсёды звязваю тэорыю з практыкай, падштурхоўваю да аналізу асабістых пазнавальных і практычных дзеянняў, паказваю розныя шляхі служэння Радзіме, адзначаю важнасць кожнага з іх. Задаю пытанні: “Ці трэба ахвяраваць жыццём дзеля народа?”, “Што вы можаце зрабіць для Бацькаўшчыны?”, “Хто для вас з’яўляецца прыкладам служэння Радзіме?” і інш.

На прыкладзе асобы Кастуся Каліноўскага паказваю, што любоў да Айчыны, адда­насць, вернасць і муж­насць — гэта не проста словы, а вынік жыцця і дзейнасці канкрэтнага чалавека. Пытаюся, якія факт­ы з біяграфіі сведчаць пра сілу яго духу, адданасць народу і роднай зямлі. Нагадваю, што перад смерцю нацыянальны герой пакінуў толькі два пасланні: да беларускага народа і да сваёй каханай. Цікаўлюся, каму вучні маглі б адправіць свае пасланні і з якім зместам, чаму паўстанцы выбралі пароль “Каго любіш? — Люблю Беларусь! — То ўзаемна!”.

Часта прапаную творчыя заданні па творах: выпісаць незразумелыя словы, патлума­чыць іх, скласці тэкст на пэўную тэму, падабраць ці намаляваць ілюстрацыі. Такія заданні ўзбагачаюць слоўнікавы запас, павышаюць цікавасць да прадмета і культурнай спадчыны.

Вывучэнне літаратуры суадношу з іншымі відамі мастацт­ва: музыкай, жывапісам, тэатрам, кіно. Гэта дапамагае лепш асэнсаваць і засвоіць матэрыял, уздзейнічаць на эстэтычныя пачуцці. Так, у пачатку ўрока практыкую праслухоўванне песень, чытанне вершаў, разгляд карцін. Прапаную вучням выказаць адносіны да пэўных з’яў і падзей, ацаніць іх. Актыўна выкарыстоўваю гульнявыя прыёмы, беларускія прыказкі, прымаўкі, казкі. Праводжу каляндарныя народныя святы.

Вялікую ўвагу ўдзяляю паза­класнай дзейнасці. Распрацавала тэматыку класных гадзін на навучальны год, што дазваляе ажыццяўляць сістэматычную работу па папулярызацыі і прапагандзе гістарычнай і культурнай спадчыны. Увесь сабраны матэрыял аб’яднаны дэвізам “За моцную і квітнеючую Беларусь!”.

Інфармацыйныя блокі складаюцца з наступных раздзелаў: “Жыву ў Беларусі і тым ганаруся” (“Запрашаем у Беларусь”, “Дасягненні беларускай навукі”, “Давайце ганарыцца, што мы беларусы” (дасягненні краіны ў розных галінах), “Славутыя жанчыны Беларусі”), “Культурная спадчына Беларусі” (“Мова — жывая памяць народа”, “Замкі Беларусі”, “Культурныя традыцыі Беларусі”, “Беларусьфільм” прадстаўляе…”, “Вандруем разам”), “Мая маленькая радзіма” (“Архітэктура горада”, “Славутыя постаці Ляхавіччыны”, “Паэтычны дзённік”, “Горад стары і новы”), “Прыродная спадчына Беларусі” (“Наша справа — захаваць!”, “Чырвоная кніга Рэспублікі Беларусь”, “Запаведны напеў” (гісторыя стварэння Нацыянальнага парка “Белавежская пушча”), “Экатурызм у Беларусі”), “Старонкі ваеннай гісторыі” (“Мы — нашчадкі Перамогі!”, “Паклонімся вялікім тым гадам…” (агляд падзей перыяду Вялікай Айчыннай вайны), “Напамін аб вайне…” (помнікі Вялікай Айчыннай вайны), “Славутыя імёны Бацькаўшчыны” (“Іх імёнамі названы вуліцы горада”, “Славутыя імёны Айчыны”) і інш.

Каштоўнасць такіх мера­прыемстваў у тым, што вучні не толькі знаёмяцца з гістарычным і культурным летапісам краіны, але і далучаюцца да падрыхтоўкі матэрыялаў.

Пазакласная работа ўключае экскурсіі па Беларусі. Спачатку вызначаю мэту паездкі, выбіраю і абмяркоўваю маршрут, стаўлю задачы. Пасля экскурсіі задаю вучням пытанні: “Што вы ўбачылі новага?”, “Пра што даведаліся?”, “Што найбольш уразіла і запомнілася?”.

Таццяна АБРАЖЭВІЧ,
настаўніца беларускай мовы і літаратуры сярэдняй школы № 1 Ляхавіч.