Наша сённяшняя гераіня некалькі разоў за жыццё рэзка мяняла прафесійную траекторыю, рэалізаваўшы сябе як мастачка, педагог, выдавец і журналіст, але ніколі не здраджвала рабоце з дзецьмі. У гэты час Жанна Генадзьеўна Шчурок — галоўны рэдактар штотыднёвай газеты для падлеткаў “Переходный возраст”.
— Жанна Генадзьеўна, вы працуеце ў газеце “Переходный возраст” з 2005 года. Чаго вы дасягнулі на пасадзе галоўнага рэдактара і чаго яшчэ хочацца? Ці рэалізавалі сябе?
— У гэтым годзе наша газета святкуе
25-годдзе з дня выхаду ў свет першага нумара. Для нас гэта значная падзея і ў той жа час прызнанне запатрабаванасці нашай работы. Маё жыццё звязана з газетай 14 гадоў, але шлях сюды быў доўгі і заблытаны.
Сёлета мы з аднакурснікамі адзначалі 35 гадоў заканчэння ВНУ. За гэты час ва ўсіх склаўся розны прафесійны шлях. Мне давялося рэалізаваць сябе тройчы — у розных сферах дзейнасці.
— Давайце пра ўсё па парадку. Якім было ваша дзяцінства?
— Я была хатнім дзіцем і ў дзіцячы садок не хадзіла — тата лічыў, што мама павінна займацца домам і намі. Гэта ніколькі не сапсавала мяне: у школу ішла добра падрыхтаваная, але вялікі калектыў для мяне быў непрывычны, я вельмі хвалявалася.
Першую сустрэчу з настаўніцай запомніла на ўсё жыццё. Настаўніца — Ала Паўлаўна — прадставілася, нешта расказала нам пра нашу будучую вучобу, а потым дадала: “Дзеці, калі вы, прыйшоўшы ў школу, раптам заблудзіцеся, падыдзіце да любога дарослага і скажыце: “Я — варона з 1 “Г”, і вас завядуць у ваш клас”. (Смяецца.) Вось такая выхаваўчая методыка была.
Добра памятаю, як Ала Паўлаўна, выклікаючы мяне да дошкі, казала, пагрозліва падаўжаючы маё імя: “Ну, Жан-н-н-на?..”, а ў мяне ад гэтага трэсліся каленкі.
Вучылася ў звычайнай мінскай сярэдняй школе № 99. Адным з настаўнікаў у першыя школьныя гады была вельмі мудры і вопытны педагог Ванда Казіміраўна, якая неяк паклікала маю маці і параіла: “Ваша дзяўчынка добра малюе, ёй трэба развівацца ў гэтым напрамку”. Тады мы жылі каля Кальварыі, і маці выбрала для мяне студыю выяўленчага мастацтва ў парку Горкага, якой кіраваў Эдуард Якаўлевіч Дукорскі. Гэта быў аўтарытэтны педагог са сваёй унікальнай методыкай. Яго выхаванцы з лёгкасцю паступалі на мастацкія спецыяльнасці. Але ні пра якое паступленне я тады нават не думала. Да гэтага было яшчэ вельмі далёка.
Усё было вельмі сур’ёзна: кастынг, які складаўся з выканання тэставых работ. У студыі я даволі паспяхова займалася з 2 па 7 клас, перамагала ў шматлікіх конкурсах. Нават былі персанальныя выставы, якія ладзіліся ў павільёне парку Горкага. Заняткі былі па малюнку, жывапісе і графіцы 2—3 разы на тыдзень. Выконвалі пастановачныя нацюрморты, выходзілі на пленэры. Я амаль заўсёды хадзіла з эцюднікам праз плячо. Часам даводзілася вяртацца даволі позна, але я ішла ўпэўнена, бо ведала, што мой цяжкі эцюднік мог стаць вельмі дзейсным сродкам абароны.
— Ці не перашкаджалі сур’ёзныя заняткі маляваннем вучобе ў школе?
— У школе я таксама добра вучылася па ўсіх прадметах, але маляванне было тым, што давала магчымасць абстрагавацца ад школы і пераключацца на іншую дзейнасць. Гэтаму спрыяла тое, што заняткі праходзілі ў старадаўнім жывапісным парку пад кіраўніцтвам цудоўнага педагога ў кампаніі такіх жа апантаных мастацтвам сяброў.
Некалькі разоў мы ўдзельнічалі ў тэлеперадачы “Сем колераў радасці” для юных мастакоў — менавіта тады я ўпершыню сутыкнулася са светам сродкаў масавай інфармацыі. Здымкі праходзілі ў старым тэлецэнтры на Камуністычнай, таму і хадзіць туды нам было таксама вельмі блізка.
Эдуард Якаўлевіч вучыў нас: “Калі ты за дзень нічога не намаляваў, дзень пражыты дарма”. Таму, прыходзячы на заняткі, мы заўсёды прыносілі пастановачны нацюрморт (перамалявала ўсе гарлачы і вазы, якія былі дома), кампазіцыю (трэба было прыдумаць нейкі сюжэт) і абавязкова жывапісную работу ў фарбах. Мы пастаянна рабілі замалёўкі і эскізы. Неяк Эдуард Якаўлевіч запытаў у мяне: “А што ты рабіла, напрыклад, на ўроку матэматыкі?” “Як што? — разгублена адказала я. — Рашала задачы, у нас настаўніца вельмі строгая — не магла нічым іншым займацца”. На што ён здзіўлена пытаўся: “А дзе блакнот і замалёўкі з матэматыкі?”
Я аддавала перавагу акварэлі за яе празрыстасць і пастэльнасць. Яшчэ акварэль падабалася таму, што яе немагчыма перапісаць (гуаш, напрыклад, можна перакрыць). У мастака няма права на памылку. Найбольш любіла працаваць у тэхніцы акварэлі па мокрай паперы.
Нават летам таксама малявала. Прыязджаючы ў вёску ў беларускую Швейцарыю — на Лагойшчыну (маці родам адтуль), малявала жывапісныя пейзажы Каралеўшчыны, дзе жылі яшчэ мае прадзеды (у маці дзявочае прозвішча Каралевіч) і дзе знаходзіліся рэшткі дзедавай сядзібы. Я разам са шматлікімі братамі і сёстрамі, якіх “скідалі” на лета ў вёску, неаднаразова “вывучала” зарослы травой фундамент дзедавага хутара.
Аббегаўшы басанож усе ваколіцы, я таксама займалася творчасцю. Уявіце: вёска, раніца, рака Гайна, заліўныя лугі, лясы ў ранішняй смузе… Гэта магла перадаць толькі акварэль.
Дык вось, Эдуард Якаўлевіч сваіх выхаванцаў настройваў на прафесійную рэалізацыю творчых здольнасцей. І я расла з гэтай звонку прынесенай думкай. Тата да гэтага ставіўся вельмі насцярожана: мастакі, творчая эліта… Відаць, будучыню дачкі ён бачыў крыху інакш.
— Вы так і не звязалі сваё жыццё з выяўленчым мастацтвам. Чаму?
— Тут умяшаўся выпадак: праз 11 гадоў пасля маёй малодшай сястры Анжалікі нарадзіўся малодшы брат Генадзь. Усё жыццё ў сям’і закруцілася вакол яго. Мне тады было 13 гадоў, я якраз уступала ў той самы пераходны ўзрост, стала падабацца хлопцам (гэта я зараз, перажыўшы пераходны ўзрост з сынам і сваімі чытачамі, разумею, чаму раптам нехта з сяброў прапанаваў пасля заняткаў пайсці пагушкацца на арэлях).
Так што маляваць я стала менш, таму паціху пачала страчваць тэхнічныя навыкі. Ды і вучобе ў старшых класах трэба было ўдзяляць больш увагі. Але амбіцыі мастака засталіся.
— Які са школьных прадметаў больш падабаўся?
— Мяне не прымушалі вучыцца. Бацькі за вучобу не каралі і не сварыліся за няўдачы, але тата неяк сказаў: “Не будзеш вучыцца — пойдзеш на будоўлю гліну мясіць!” Мне гэта здавалася жудасна страшэнным!
Цікавасць да матэматыкі прыйшла падчас навучання. Патрабаванні настаўніцы Валянціны Іванаўны Еўдакіменка былі вельмі высокімі, таму шмат прыходзілася завучваць, але гэта было няцяжка. За вочы мы называлі яе — стрыманую, гнуткую, у акулярах — Кобрай. Пад яе строгім поглядам мы, быццам бы пад гіпнозам, не маглі думаць ні аб чым іншым, акрамя матэматыкі.
Таксама падабаліся руская мова і літаратура, цікавасць да якіх запаліла Галіна Дзмітрыеўна Чайко. Дзякуючы ёй, у мяне заўсёды добра атрымліваліся сачыненні. “Узаемнасць” была і з родным словам. Наш класны кіраўнік, а адначасова і настаўніца беларускай мовы і літаратуры, Еўдакія Арсенцьеўна Маркава была цудоўным педагогам. Амаль кожны тыдзень мы выбіраліся ў паходы. Гэта вельмі з’ядноўвала наш калектыў, а яшчэ яна нам шмат чаго расказвала. Для нас кожная такая вылазка была падзеяй: каму ж не хочацца некуды паехаць, на вогнішчы пасмажыць сала, перапэцкацца печанай бульбай і ў канцы дня вярнуцца ў Мінск!
Педагог-арганізатар школы Мікалай Іванавіч Краўчук не мог нарадавацца, што я малявала насценгазеты да любой нагоды: ці то навагоднія святы, ці то тыдзень фізікі ці хіміі…
— Ці змаглі ўсё ж такі рэалізаваць сябе як мастачка?
— Пасля 8 класа я цвёрда вырашыла паступаць у мастацкае вучылішча, хаця мяне адгаворвалі і бацькі, і настаўнікі. Да таго ж флёр рамантызму прафесіі таксама паўплываў на мой выбар.
У той год набіралі на спецыяльнасці “Мастак-афарміцель” і “Мастак-педагог”. Я марыла быць свабодным мастаком і з педагогікай сябе ніяк не асацыіравала. Конкурс быў 16 чалавек на месца. Выпрабаванні вельмі складаныя: да экзаменаў па агульнаадукацыйных дысцыплінах — 3 туры творчага конкурсу. Я паспяхова прайшла ўсе творчыя туры, па астатніх экзаменах таксама атрымала “пяцёркі”, таму была ўпэўнена, што паступіла. Удалая здача экзаменаў у мастацкае вучылішча фактычна стала маім самасцвярджэннем як мастака.
Якое ж было маё здзіўленне, калі я ў спісах паступіўшых на жаданую спецыяльнасць сябе не ўбачыла! Хлопец з такімі самымі баламі, які падаў дакументы раней, прайшоў, а я — не. Мне прапанавалі спецыяльнасць “Мастак-педагог”, але я, кіруючыся падлеткавым максімалізмам, адказала: “Я забіраю дакументы, бо педагогам не буду ні-ко-лі!” А праз 2 гады паступіла ў педагагічны інстытут.
— Як вас прыняла школа пасля спробы паступіць у мастацкае вучылішча?
— Адміністрацыя была рада мяне зноў убачыць у якасці вучаніцы, бо ў пасведчанні за 8 класаў у мяне былі амаль усе “пяцёркі”.
Трапіла я ў “элітны” 9 “А” клас. КВЗ, турпаходы, іншыя праяўленні творчасці — як ва ўсіх. Сярод нешматлікіх “чацвёрак” у атэстаце адна была па пачатковай ваеннай падрыхтоўцы. Процівагаз на хуткасць надзявала, добра страляла, але, калі трэба было вучыць зорачкі на пагонах, выкладчык ПВП меў неасцярожнасць сказаць: “Дзяўчаты, вам гэта вельмі важна ведаць, каб добра выйсці замуж”. “Як гэта? Я і шлюб па разліку?” — абурылася я і прынцыпова не вучыла вайсковыя званні.
— А зараз зможаце па пагонах адрозніць прапаршчыка ад генерала?
— Не, так і не адрозніваю. (Смяецца.) Як, дарэчы, і маркі машын — я не размяжоўваю людзей па гэтым паказчыку дастатку. Для мяне важна, ці зручная машына і ці працуе яна… І машыны, якія былі ў нашай сям’і, купляліся не для самасцвярджэння, а для спрашчэння перамяшчэння і вырашэння канкрэтных пытанняў.
Ніколі не імкнулася трапіць у мэйнстрым. Нават пасля 8 класа, пакуль я паступала, мае аднакласнікі, што заставаліся ў школе, модныя спецыяльнасці вучэбна-вытворчага камбіната — сакратара-машыністкі і прадаўца прамысловых тавараў — парасхоплівалі, мне засталося выбіраць паміж швачкай і кухарам-кулінарам. Выбар зрабіла мая сяброўка, якую ў двары называлі Ірка-салдат: “Пайшлі на кухара-кулінара. Хоць мужу навучымся баршчы варыць!” Ездзілі мы туды па пятніцах, і я з радасцю чакала гэты “дарослы” дзень, бо маці не магла бачыць, з кім я еду дадому, — можна было па-за мамінымі вачамі прагуляцца з хлопцам.
— Як здарылася, што ўсё ж пайшлі ў педагагічны?
— У 10 класе ўжо стала задумвацца пра свой далейшы шлях. У нашай групе кухараў я выгадна выдзялялася сярод астатніх па паспяховасці, і Дэля Данілаўна, майстар Фрунзенскага ВВК, стала падбіваць нас з сяброўкай паступаць у Ленінградскі інстытут харчовай прамысловасці. І калі Ірка яшчэ неяк разглядала прапанову ў якасці аднаго з варыянтаў, то мае бацькі ўспрынялі гэта ў штыкі. Адпускаць мяне з Мінска ніхто не збіраўся.
Паколькі я была старэйшым дзіцем у нашай сям’і (можа, яшчэ і таму, што была па характары няўседлівай), мне хацелася самастойнасці і незалежнасці ад бацькоў. Таму пасля школы я была нацэлена абавязкова паступіць (бо платнага навучання тады не было). Доўга вырашала, перабіраючы прафесіі.
Інстытут народнай гаспадаркі (сённяшні БДЭУ) як варыянт увогуле не разглядаўся, бо для мяне гандаль асацыіраваўся з блатам, спекулянтамі і “фарцой”. Павагу выклікалі педагогі, урачы і інжынеры. Я добра разумела, што на інжынера не пацягну, бо склад розуму ў мяне зусім не тэхнічны. Пра медінстытут таксама гаворкі не было, бо настаўніца хіміі, якая была цудоўным чалавекам, нас вельмі шкадавала, як вынік — хімію мы не ведалі.
Заставаўся інстытут замежных моў і педагагічны. Настаўніца замежнай мовы Марына Валянцінаўна Зімніцкая дала даволі добрую базу. Падчас прадметных тыдняў і свят мы ладзілі тэатралізацыі, пераўвасабляліся ў замежныя дэлегацыі і перакладчыкаў, праводзілі прэс-канферэнцыі, што не магло не выклікаць цікавасць да англійскай мовы. Аднак у тыя часы замежная мова не была ў ліку экзаменацыйных прадметаў, школьнікі яе вучыць не вельмі хацелі, настаўнікам было цяжка працаваць, а на перакладчыка я баялася не паступіць.
Вызначыўшыся з навучальнай установай — педагагічным інстытутам, доўга вагалася паміж спецыяльнасцямі. Валянціна Іванаўна (Кобра), у якой я мела “пяцёрку”, сказала, што я магла б быць настаўнікам матэматыкі. Географ — ён жа педагог-арганізатар — прапанаваў ісці на геаграфію, але я з геаграфіяй не вельмі сябравала. І мая стрыечная цётка па бацькавай лініі, Жанна Аляксандраўна Пушкарчук, якая працавала ў нашай школе і чыё меркаванне вельмі цаніў тата, параіла ісці вучыцца на настаўніка пачатковых класаў. “Там таксама дракончыкі, — сказала яна, — але яны маленькія… Ты з імі будзеш маляваць, спяваць, выкладаць сваю любімую матэматыку. А калі захочаш, англійскую мову таксама будзеш весці”.
І я падала дакументы на пачатковыя класы ў педінстытут імя Горкага (сённяшні педагагічны ўніверсітэт імя Максіма Танка). Конкурс у той год быў 4 чалавекі на месца. Потым Жанна Аляксандраўна мяне яшчэ і інструктавала перад экзаменамі: “Апраніся сціпла (на экзаменах я была ў чорным гольфе і карычневай плісіраванай спадніцы), валяр’янку не пі, бо мазгі працаваць як след не будуць…”
— Раскажыце пра ваш першы педагагічны вопыт.
— У інстытуце я была актывісткай: зноў рэдкалегія, насценгазеты, “зорныя паходы” па месцах баявой славы з выступленнямі ў вясковых клубах. На першую практыку трапіла пасля першага курса. Мне, 18-гадовай дзяўчыне, у піянерскім летніку “Зялёнае”, які тады належаў заводу халадзільнікаў, далі атрад з 42 падлеткаў, у якім былі юнакі дапрызыўнага ўзросту, амаль мае равеснікі. Адразу я стала Жаннай Генадзьеўнай і вымушана была спраўляцца з усім самастойна.
Як аказалася, першы педагагічны вопыт быў вельмі ўдалы, бо на наступны год нас па камсамольскай пуцёўцы персанальна праз рэктарат запрасілі зноў у гэты летнік. І так атрымалася, што ў “Зялёнае” я потым ездзіла і кожнае студэнцкае лета, і калі першыя гады працавала настаўніцай па размеркаванні ў 159-й мінскай школе.
Таццяна Уладзіміраўна Сычова, дырэктар гэтай школы-новабудоўлі, таксама шмат чаму навучыла і дала ўрокі жыцця. Першых класаў набіралі шмат, і мне, па іроніі лёсу, дастаўся 1 “Г”. (Смяецца.) “А” і “Б” класы вялі вопытныя педагогі, якія нават адбіралі сабе дзяцей. Дзеці да мяне трапілі розныя, і ў якасці “бонусу” — другагоднік. Шмат хто нават літар не ведаў, а тагачасная праграма прадугледжвала, што за першыя 2 чвэрці мы павінны былі вывучыць літары і навучыць дзяцей чытаць, а ў другім паўгоддзі пісалі ўжо дыктоўкі. На пачатку работы з дзецьмі я схуднела на 5—7 кілаграмаў, бо за дзень не паспявала ні паесці, ні прысесці. Заўсёды здзіўлялася, як можна весці ўрок седзячы.
Таксама, акрамя навучання дзяцей, я была пагружана ў вялікую колькасць дадатковай работы. Не ведаю, ці прычынай стаў мой энтузіязм, ці, можа, мне дапамаглі творчыя навыкі, атрыманыя ў мастацкай школе, але выніковыя кантрольныя работы мае дзеці напісалі не горш за выхаванцаў больш вопытных калег.
Ды і я сама адчувала свае педагагічныя сілы: выступала на метадычным аб’яднанні і педсаветах, сама ўжо дзялілася вопытам з калегамі. Рэгулярна чытала “Настаўніцкую” і прадметныя часопісы, імкнулася вучыцца. Мне было цікава ўкараняць новыя методыкі.
Пасля таго як я выпусціла свой клас, заявы ў новы клас пісалі менавіта да мяне — бацькі ацанілі маю работу. Падабраўся цудоўны клас, але, на жаль, я падвяла гэтых дзяцей, нават крыху нечакана для сябе, пайшла ў дэкрэтны водпуск. Пасля пайшла працаваць бліжэй да месца, дзе мы жылі, — таксама ў школу-новабудоўлю № 201, якая працавала толькі другі год.
— Ці былі цікавыя моманты, звязаныя з работай у школе?
— Іх было вельмі многа, а пра 1 верасня можна ўвогуле расказваць без перапынку. Памятаю, пасля лінейкі і сустрэчы з бацькамі да мяне падышла бабулька вельмі інтэлігентнага выгляду і папрасіла: “Жанна Генадзьеўна, у прозвішчы вось гэтага хлопчыка — паказала яна пальцам прозвішча ў спісе дзяцей — націск трэба ставіць на літару “О”: Дзіма Кóлдун”. І Дзіма Кóлдун тры першыя гады вучыўся ў мяне ў класе з харэаграфічным напрамкам. Хто тады мог падумаць, што прозвішча гэтага хлопчыка — ужо з іншым націскам — потым будзе ведаць увесь свет і ён стане адным з найбольш вядомых людзей Беларусі.
Прыгадваецца, як потым, ужо працуючы ў газеце “Переходный возраст”, у холе Дома прэсы мы фатаграфавалі Дзіму Калдуна, які павінен быў удзельнічаць у тэлепраекце “Зорны дыліжанс”. У гэты момант калегі-журналісты з іншых выданняў кпілі, маўляў, “Переходный возраст” зноў нейкіх падлеткаў фатаграфуе. Калі Дзіма выйшаў у фінал “Фабрыкі зорак”, аказалася, што ні ў кога, апрача нас, яго фота няма. Так фотаздымак, дзе ён яшчэ бландзін, абышоў ледзь не ўсе газеты.
— Як вы апынуліся ў прыватнай школе?
— Усё было даволі празаічна. Гэта быў фінансава нестабільны час: пустыя паліцы, дэфіцыт, ды і настаўніцкія заробкі былі невялікія. У той жа час пачалі ўзнікаць прыватная навучальныя ўстановы. У адну з такіх школ мяне запрасілі на пасаду завуча з удвая большай зарплатай (замест 15 долараў у дзяржаўнай паклалі 30). Але галоўнымі былі не грошы — мне прадастаўлялі поўную творчую свабоду ў рэалізацыі новых методык і тэхналогій. Там я змагла напоўніцу рэалізаваць сябе як педагог, прычым не толькі ў пачатковай школе. На працягу 8 гадоў мы з калегамі будавалі абсалютна новую школьную парадыгму. Усё, на жаль, скончылася ў адзін момант: заснавальнікі проста вырашылі закрыць школу.
— У вас ёсць вопыт работы ў выдавецкай сферы. Як пасля столькіх гадоў працы ў сістэме адукацыі рашыліся памяняць сферу дзейнасці?
— Мне паступалі прапановы пайсці завучам і нават узначаліць адну з пачатковых школ Мінска, але тут узбурылася мая сям’я — ім хапіла мяне ў педагогіцы, бо яны бачылі, колькі сіл яна ў мяне забірае.
У гэты момант адкрывалася прыватнае выдавецтва, куды мяне запрасілі ў якасці рэдактара. Для таго каб працаваць у выдавецтве, мне патрэбна было здаць кваліфікацыйны экзамен на права займацца выдавецкай дзейнасцю. За месяц усё вызубрыла і здала.
Гэта быў трэці старт з нуля ў абсалютна незнаёмай сферы. Ратавала тое, што сфера дзейнасці была блізкай да педагогікі і межавала з работай з дзецьмі і падлеткамі. Ды і заработная плата была нядрэнная, хаця грошы ніколі для мяне не былі вырашальным фактарам. Мне патрэбна было быць карыснай некаму ў той справе, якую я раблю. Асвоіла работу з паліграфічнай вытворчасцю, эканоміку выдавецкай дзейнасці і рэкламы, а таксама ўсё, што з гэтым было звязана. У пэўны момант з-за шэрага праблем (у тым ліку і сямейных) і непаразумення з кіраўніцтвам прыйшлося звольніцца.
Паўстала пытанне, куды ісці. У школу? Прайшло 3 гады, і я ўжо крыху выпала з адукацыйнага кантэксту. Да таго ж ужо прайшло 12 гадоў, як пайшла з дзяржаўнага сектара эканомікі. Дайшло да таго, што стала шукаць работу па газетных аб’явах. Упершыню за сваё жыццё 2 месяцы была беспрацоўнай, перабіваючыся выпадковымі заробкамі: нешта папісвала ў розныя выданні.
— Як трапілі ў газету “Переходный возраст”?
— Аднойчы ўбачыла аб’яву, што ў газету “Переходный возраст” патрабуецца рэдактар. Гэтую газету я ўжо ведала. Пакуль працавала ў прыватнай гімназіі, па сваіх абавязках арганізоўвала і курыравала пазакласную работу (дзеці знаходзіліся ў школе да глыбокага вечара), і адна з калег параіла пазнаёміцца з публікацыямі газеты “Переходный возраст. У тым інфармацыйным вакууме яна была перадавой і вельмі цікавай.
Я патэлефанавала ў рэдакцыю, але мне сказалі, што вакансія ўжо закрыта. Пакінула свой нумар. Літаральна праз месяц мне пазваніла тагачасны галоўны рэдактар Галіна Барысаўна Пшонік і запрасіла на работу. Так, з 2005 года я стала працаваць рэдактарам аддзела рэкламы і менеджменту. Нехта з калег пажартаваў: “Што, прыйшла на месца смяротніка? На гэтым месцы ніхто доўга не затрымліваецца…” Аб’ём работы быў велізарны: рэклама, падпіска, прасоўванне выдання. Але мне была патрэбна работа, і я ўпрэглася.
Так я з нуля асвоіла новую сферу дзейнасці — сродкі масавай інфармацыі. Праз некаторы час прайшла перападрыхтоўку на факультэце журналістыкі БДУ, стала актыўна пісаць сама, навучылася фатаграфаваць. Неўзабаве мне даверылі пасаду намесніка, а потым і галоўнага рэдактара.
Адзін з праектаў, які я тады прапанавала, “Летнік без цыгарэтнага дыму”, у крыху змененым выглядзе дзейнічае і зараз. Сёння ён стаў вялікай міжведамаснай акцыяй. У ім бяруць удзел урачы, прадстаўнікі праваахоўных органаў і журналісты. Распрацавана мноства сцэнарыяў, праведзены сотні мерапрыемстваў. Дзякуючы шырокай публічнай дзейнасці, “Переходный возраст” ведаюць не толькі ў нашай краіне: у пачатым яшчэ ў 2010 годзе інфармацыйным праекце “Юныя журналісты Беларусі і Расіі аб Саюзнай дзяржаве” ўзялі ўдзел тысячы падлеткаў з абедзвюх краін.
Вяртаючыся да вашага першага пытання, скажу, што сёння наша газета ўганаравана на розных узроўнях: “Залатая Ліцера” як лепшаму дзіцяча-юнацкаму выданню, падзякі міністра адукацыі і дзяржаўнага сакратара Саюзнай дзяржавы, шмат падзяк розных дзяржаўных і грамадскіх арганізацый.
А што ёсць у мяне? Доўгі эпікрыз, вялікая колькасць удзячных юнкараў, якім “Переходный возраст” даў дарогу ў вялікую журналістыку. Таксама мне вельмі прыемна назіраць, як падлеткі, што ў пэўны час былі героямі нашых публікацый, становяцца знакамітымі, а нашы чытачы — сапраўднымі людзьмі.
Гутарыў Уладзімір ФАЛАЛЕЕЎ.
Фота аўтара і з архіва Жанны ШЧУРОК.