Зрабіце з ім што­-небудзь…

- 11:34Авторские колонки, Колонка психолога
Наталля СТЭЛЬМАХ

Думаю, кожны псіхолаг, які працуе ў сістэме адукацыі, сутыкаўся з сітуацыяй, калі ў яго кабінет урываўся выхавальнік (настаўнік), а то і маці, трымаючы за руку “нядбайнае” дзіця. “Зрабіце з ім што-небудзь! Вы ж псіхолаг!” — з маленнем у голасе і поўнай бязвыхаднасцю казаў няшчасны дарослы. Але ж псіхолаг не чараўнік, ён не можа раптоўна змяніць дзіця.

Існуе меркаванне, што псіхолагі маюць у сваім распараджэнні нейкія тэхнікі і метады, якія ў момант прыводзяць да змянення паводзін і асобы чалавека, у тым ліку і дзіцяці. Аднак гэта далёка не так. Мы не валодаем веданнем сакрэтнай кнопкі, якую націснуў, і — о цуд! — дзіця чара­дзейным чынам змянілася. Нельга разглядаць дзіця асобна ад сямейнай сістэмы. Немагчыма раз на тыдзень адарваць дзіця ад бацькоў, пасадзіць у кабінеце псіхолага і перавучыць жыць у адпаведнасці з запытам бацькоў (або іншага дарослага).

Вядома, псіхалагічная дапамога можа быць вельмі эфектыўнай, але яна патрабуе часу і намаганняў. Вырашэнне праблем патрабуе пастаяннай работы і ўдзелу, і для таго, каб змяніцца, чалавек павінен быць гатовы да перамен і самастойнай работы над сабой.

У працэсе работы з дзецьмі псіхолагі выкарыстоўваюць метады, якія дапамагаюць дзецям развівацца, мяняць паводзіны і вызваляцца ад негатыўных эмоцый. Але эфект ад выкарыстання гэтых метадаў будзе праяўляцца паступова, з цягам часу.

Перш за ўсё псіхолаг павінен наладзіць эма­цыянальны кантакт з дзіцем і выявіць яго патрэбы, а таксама прааналізаваць прычыны ўзнікнення праблемы.

Фота pixabay.com

Вынікі работы псіхолага таксама залежаць ад сумеснай работы бацькоў і педагогаў. Дзіця праводзіць большую частку свайго часу не ў кабінеце псіхолага на кансультацыі, а на ўроках, дома і ў школе (ці дзіцячым садзе). Як паказвае практыка работы з дзецьмі рознага ўзросту (ад дашкольнікаў да старшакласнікаў), фактарамі, якія ўплываюць на ўзнікненне паводзінскіх і асобасных праблем у дзіцяці, з’яўляюцца:

– сацыяльныя кампетэнцыі самога дзіцяці (асобасныя ўласцівасці дзіцяці, яго паводзінскія асаблівасці);

– дынамічныя працэсы, якія адбываюцца ў сацыяльнай групе дзіцяці (групе дзіцячага сада, класе ў школе, атрадзе ў лагеры і г.д.);

– сістэма сямейных адносін (раннія адносіны з бацькамі, сямейная сітуацыя ў цяперашні час і г.д.);

– навакольнае сацыяльнае асяроддзе (выхаваўчыя мэты і каштоўнасці, якія прывіваюцца дзецям, перакананні канкрэтнага настаўніка (выхавальніка) і яго стаўленне да канкрэтнага дзіцяці).

Усё гэта падразумявае работу не кропкава (толькі з дзіцем), а комплексна. Таму неабходна забяспечыць дзіцяці адпаведную псіхалагічную падтрымку на ўсіх узроўнях яго жыцця. Акрамя таго, працэс звароту да псіхолага па дапамогу павінен быць ініцыіраваны самім дзіцем, якое ўсведамляе свае праблемы і разумее, што яно хоча іх вырашыць (адносіцца да дзяцей сярэдняга школьнага ўзросту і старшакласнікаў).

Такім чынам, псіхолаг не можа змяніць дзіця імгненна, але можа дапамагчы яму разабрацца ў сваіх праблемах і навучыцца навыкам, неабходным для вырашэння гэтых праблем. Аднак на шляху да змяненняў стаяць бацькі і навакольнае асяроддзе, якія таксама павінны быць гатовы падтрымаць дзіця.