Лідар і яго каманда

Лідарамі нараджаюцца ці імі становяцца? На такое пытанне спрабавалі адказаць студэнты, якія ўваходзяць у Студэнцкі савет Гомельскага дзяржаўнага ўніверсітэта імя Францыска Скарыны на трэнінгу пад назвай “Лідар і яго каманда”.

Такі трэнінг адбыўся ўпершыню, а ідэя арганізаваць яго нарадзілася дзякуючы супрацоўніцтву паміж аддзелам маладзёжных ініцыятыў і студэнцкага самакіравання Гомельскага дзяржуніверсітэта і Гомельскай абласной арганізацыяй РГА “Белая Русь”.

Арганізатары ставілі адразу некалькі мэт: дапамагчы ўдзельнікам групы раскрыць асобасны патэнцыял і пакласці пачатак развіццю здольнасцей да мэтанакіраванасці, падзяліцца з моладдзю навыкамі планавання дзейнасці і работы ў камандзе. Фарміраванне ўяўленняў аб лідарстве, усведамленне і праяўленне сваіх моцных бакоў, выяўленне і развіццё ўяўленняў аб лідарстве — усё гэта таксама ставілася ў важную задачу.

Трэнінг праходзіў у інтэрактыўнай форме. Ціхія і ўжо крышачку стомленыя пасля заняткаў студэнты, здавалася, спачатку былі настроены не вельмі аптымістычна. Тым больш што амаль ніхто з іх не быў знаёмы адно з адным — усе з розных факультэтаў і розных курсаў. Але як толькі юнакі і дзяўчаты атрымалі лісты, падзеленыя на дзве калонкі, у вачах з’явілася зацікаўленасць. Заданне было простым: за дзве хвіліны ўпісаць у адну калонку свае станоўчыя якасці, а ў другую — адмоўныя. Як аказалася, з апошнімі было складаней. Пасля таго як лісты былі запоўнены, удзельнікі трэнінгу пачалі працаваць у парах, тлумачылі і абмяркоўвалі адно аднаму бачанне самога сябе.

— Чаму ты напісала “люблю паспаць” у адмоўныя якасці, хіба гэта дрэнна? — пытаецца юнак у сваёй напарніцы.

— Люблю паспаць, а таму заўсёды спазняюся на заняткі, і гэта вельмі дрэнна, — смеючыся, адстойвае пазіцыю дзяўчына.

Потым былі разважанні аб тым, хто такі лідар, якія якасці ён павінен мець і чым кіравацца. Сваімі думкамі наконт гэтага і вопытам з моладдзю падзяліліся намеснік старшыні Гомельскай абласной арганізацыі “Белая Русь” Наталля Мамрукова і старшы выкладчык кафедры “Бухгалтарскі ўлік, аналіз і аўдыт” Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта транспарту член маладзёжнай аналітычнай групы пры аб’яднанні Андрэй Стэльмах.

Маладыя людзі разгаварыліся, выказвалі свае погляды і нават у нечым спрачаліся. Настрой ва ўсіх удзельнікаў інтэрактыўнага мерапрыемства быў выдатны, менавіта пры такім настроі ўзнікае жаданне нешта тварыць. Арганізатарамі ўсё было прадугледжана. Студэнты ўзброіліся алоўкамі, маркерамі, клеем, рознакаляровымі карцінкамі і шматлікімі загалоўкамі, выразанымі з часопісаў і газет. Цяпер хлопцам і дзяўчатам, якіх падзялілі на дзве групы, належала стварыць свой калаж на тэму “Вобраз сучаснага лідара — гэта…”, а пасля абараніць свой маленькі праект.

Цікава было назіраць за работай юных творцаў. Адны тварылі ціха, прычым асноўную дзейнасць на сябе ўзялі некалькі дзяўчат: яны сядзелі за сталом і прыклейвалі карцінкі на ватман, нешта пісалі, а астатнія стаялі вакол, час ад часу выказваючы свае меркаванні, дапамагалі шукаць адпаведныя малюнкі і словы. Другая група, наадварот, аказалася даволі шумнай: гучна абмяркоўвалі, спрачаліся і смяяліся. Пры гэтым ніхто не заставаўся без справы. Цесна размясціўшыся вакол ватмана, хто на крэсле, хто на стале, студэнты разам стваралі свой калаж.

Вядома, што менавіта ў такіх умовах выяўляюцца лідары, якія могуць павесці за сабой цэлы калектыў. Выявіць такога і была адна з галоўных задач трэнінгу “Лідар і яго каманда”: мерапрыемства адбылося напярэдадні выбараў старшыні Студэнцкага савета ўніверсітэта імя Ф.Скарыны.

— У такой гульні адразу бачна, хто насамрэч валодае лідарскімі якасцямі, каму можна даверыць сур’ёзную справу, — дзеліцца начальнік аддзела маладзёжных ініцыятыў і студэнцкага самакіравання Гомельскага дзяржуніверсітэта Настасся Лашкевіч. — У мяне ёсць сваё меркаванне, але выбар застаецца за моладдзю.

У завяршэнні сустрэчы — рэфлексія і абмеркаванне вынікаў трэнінгу. Яго вядучая Наталля Мамрукова запытала ў студэнтаў, наколькі цяжка ім было дамовіцца, што кожны з іх рабіў для таго, каб прыйсці да супрацоўніцтва і ўзаемаразумення ў групе, што было найбольш складана і як яны з гэтым спраўляліся. Адказы амаль не адрозніваліся: маладыя людзі сцвярджалі, што ім было лёгка працаваць разам, яны хутка пазнаёміліся і знайшлі паразуменне. На пытанне, пастаўленае на пачатку трэнінгу, большасць удзельнікаў выказала схільнасць да таго, што лідарскія задаткі чалавеку даюцца пры нараджэнні, а потым ад яго залежыць, як яны будуць развівацца і выкарыстоўвацца.

— Тое, што чалавек дзейсны, што ён добра выконвае сваю справу, яшчэ не азначае, што ён здольны весці за сабой іншых, нават валодаючы выяўленымі лідарскімі якасцямі, — падводзіць вынікі намеснік старшыні Гомельскай абласной арганізацыі “Белая Русь”. — Асновай павінна стаць сістэма матываў і задач, якія ставіць сабе чалавек, яго дзеянні, а таксама здольнасці — уласцівасці, якія робяць яго прыдатным да грамадска карыснай дзейнасці. Самае ж галоўнае — лідар пастаянна павінен займацца самаадукацыяй. І тады, дапамагаючы людзям адчуць сваю значнасць, ён выступае творцам міжасобасных адносін у калектыве. Многія лідары імкнуцца да таго, каб іх падначаленыя добра да іх ставіліся, у той час як дасведчаныя лідары робяць усё, каб іх людзі добра ставіліся да саміх сябе. Сёння мы не толькі растлумачылі студэнтам, хто такі лідар, але і самі ў ходзе трэнінгу ўбачылі, хто з іх можа арганізаваць іншых, натхніць на выкананне нейкай справы і несці адказнасць за тых, хто ідзе за ім.

Сумесны праект меў добры пачатак. Магчыма, хутка ён стане традыцыяй.

Наталля ЛУТЧАНКА.
Фота аўтара.

Пакінуць каментарый

Ваш электронны адрас не будзе апублікаваны. Абавязковыя палі пазначаны *