У Беларусі вялікая ўвага ўдзяляецца адукацыі, яе абнаўленню і развіццю. Наша школа змянілася і працягвае мяняцца ў лепшы бок. Новыя праграмы, новыя сродкі навучання, новыя тэхналогіі, новыя магчымасці. Штогадовыя дасягненні беларускіх навучэнцаў на міжнародных алімпіядах і конкурсах здзіўляюць і захапляюць. Інтэлектуальны патэнцыял краіны няўхільна расце, і гэта прызнаецца ва ўсім свеце. Грамадства (бацькі) таксама мяняецца, але толькі не ў дачыненні да сталай спажывецкай мадэлі адносін да навучання дзяцей, настаўнікаў, школы ў цэлым. І магчыма, гэта адна з прычын, што, нягледзячы на каласальныя намаганні, затраты, інавацыі, рэкамендацыі і пастановы, дасягненні навукі і наяўнасць эфектыўных адукацыйных практык, імкненні і дарослых, і дзяцей да высокай якасці адукацыі, высокага ўзроўню сучаснай падрыхтоўкі моладзі да прафесійнай дзейнасці, прарыву ў адукацыі ўсё ж такі няма. А колькасць праблем не змяншаецца, прычым у некаторых сем’ях і школах па пэўных напрамках па меры сталення дзяцей нарастае.
Такія фактары, як змяненне каштоўнасных арыентацый і духоўнасці маладых людзей, зніжэнне матывацыі навучэнцаў да навучання, іх арыентацыя на лёгкія і грашовыя прафесіі, разважанні не пра тое, якім быць, а ў большасці выпадкаў толькі пра тое, кім выгадней стаць, дзе працаваць і дзе лягчэй атрымаць (або купіць) дыплом, уплыў другарадных фактараў, праблемы зносін і паводзін тармозяць развіццё сістэмы ў цэлым, якасці адукацыі кожнага навучэнца і кампетэнтнасці ў вырашэнні гэтых праблем усіх бацькоў. Чаму?
Відавочна, у сістэме “сям’я — школа — грамадства” не спрацоўвае нейкае звяно. Настаўнікі не задаволены, што грамадства і бацькі звальваюць на педагогаў не толькі навучанне, але і выхаванне дзяцей. Многія прадстаўнікі бацькоўскай грамадскасці заняты здабываннем матэрыяльных даброт, а не клопатам пра духоўнае, сацыяльнае і інтэлектуальнае развіццё сваіх дзяцей, пры гэтым зусім не зацікаўлены ў якасным выкананні місіі, дадзенай ім прыродай, першага і галоўнага выхавальніка сваіх дзяцей. Канечне, кампанент выхавання ў сям’і ўсё ж застаўся, у розных сем’ях паспяховасць бацькоў розная. Але на практыцы відавочна і тое, што ўсю віну за недасягненне ў школе дзіцем жаданых вучэбных вынікаў, неадпаведнасць яго паводзін устаноўленым нормам і многае іншае бацькі звычайна зварочваюць на школу. Педагогі ж, у сваю чаргу, схільны наракаць за любыя агрэхі на сям’ю. І ў выніку — праблемы ў сям’і і школе, а галоўнае, у дзяцей. Гэтыя ўзаемныя абвінавачванні — ад няўмення і негатоўнасці разумець адно аднаго, супрацоўнічаць, разам думаць, вучыцца і шукаць лепшыя сучасныя спосабы дасягнення адной мэты — вырасціць кожнае дзіця адукаваным, гарманічна развітым, працавітым, маральным, прафесійна і жыццёва паспяховым і шчаслівым. Менавіта на пераадоленне непаразумення і недаверу, няўпэўненасці і бездапаможнасці накіраваны наш праект па павышэнні псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў у выхаванні (сумесна з педагогамі) сваіх дзяцей на аснове асобасна арыентаванага і кампетэнтнаснага падыходаў, з улікам іх здольнасцей і адукацыйных запытаў.
Відавочна, у сістэме “сям’я — школа — грамадства” не спрацоўвае нейкае звяно. Настаўнікі не задаволены, што грамадства і бацькі звальваюць на педагогаў не толькі навучанне, але і выхаванне дзяцей. Многія прадстаўнікі бацькоўскай грамадскасці заняты здабываннем матэрыяльных даброт, а не клопатам пра духоўнае, сацыяльнае і інтэлектуальнае развіццё сваіх дзяцей, пры гэтым зусім не зацікаўлены ў якасным выкананні місіі, дадзенай ім прыродай, першага і галоўнага выхавальніка сваіх дзяцей.
Што канкрэтна і як для гэтага робяць арганізатары і ўдзельнікі інавацыйнай дзейнасці?
Калі ўсімі членамі калектыву і актывам бацькоў асэнсавана і прынята мэта і канцэпцыя праекта, асаблівасці мадэлі павышэння псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў, якая ўкараняецца, работа арганізоўваецца па алгарытме, што прадугледжвае наступныя дзеянні:
* У пачатку навучальнага года праводзіцца комплексная дыягностыка дасягненняў і цяжкасцей бацькоў у выхаванні сваіх дзяцей (калі неабходна, па асобных напрамках — паквартальна). Цяжкасці і праблемы бацькоў важна ведаць, каб навучыць тых, у каго яны ўзнікаюць, своечасова пераадольваць іх. А дыягностыка дасягненняў у сямейным выхаванні дзяцей праводзіцца, каб праз сумесны аналіз розных сітуацый, дыялог, абмен вопытам, абмеркаванні і рэкамендацыі карысных кніг і інтэрнэт-рэсурсаў уключыць больш паспяховых бацькоў у навучанне разам з настаўнікамі сваіх жа калег — бацькоў, дапамагчы ім засвоіць алгарытмы аператыўнага вырашэння самых простых праблем у адносінах з дзецьмі, пакуль яны не перараслі ў крызісныя і тыя, якія цяжка вырашыць.
* Сумесна з прадстаўнікамі бацькоўскіх камітэтаў апрацоўваюцца атрыманыя даныя і сістэматызуюцца адукацыйныя запыты бацькоў і навучэнцаў гэтай паралелі. Пакуль яшчэ асноўныя блокі бацькоўскіх запытаў на навучанне параўнальна аднолькавыя і агульныя. З бацькамі, якія не ўмеюць або не гатовы сфармуляваць свае адукацыйныя запыты, класным кіраўніком або старшынёй бацькоўскага камітэта класа праводзіцца сумоўе. Класны кіраўнік, добра ведаючы асаблівасці сям’і і праблемы сваіх вучняў, некаму з бацькоў можа параіць, па якой тэме і ў якой групе ім пачаць уласнае навучанне. Атрымліваецца табліца запытаў бацькоў па напрамках (модулях) “Дзеці і сям’я”, “Дзеці і школа”, “Дзеці і здароўе”, “Дзеці і праца”, “Дзеці і соцыум”, “Дзеці і прафесія”, “Дзеці і вольны час” і інш. Такім чынам, ахоплены асноўныя групы праблем узаемаразумення і ўзаемаадносін, навучання і развіцця, працы і вольнага часу, здароўя і паводзін навучэнцаў. Гэтыя напрамкі адпавядаюць назвам мэтавых творчых груп, прадугледжаных у інфраструктуры праекта.
* Фарміруюцца групы бацькоў навучэнцаў класа або паралелі для наведвання вучэбных заняткаў па агульнай для іх праблеме. Калі запыты адзінкавыя, магчыма аб’яднанне бацькоў некалькіх паралелей (блізкіх па ўзросце дзяцей, класаў). У некаторых выпадках класныя кіраўнікі, бацькі або старшыні бацькоўскіх камітэтаў класа могуць запрасіць не вельмі актыўных бацькоў, якія маюць сур’ёзныя праблемы ў выхаванні дзяцей па гэтым напрамку, у тую ці іншую групу. Могуць быць запрошаны і тыя, хто мае паспяховы сямейны вопыт, для правядзення сумесна з настаўнікам вучэбных заняткаў па пэўнай тэме.
* Праводзяцца дыягнастычныя нарады і інтэрв’ю з педагогамі па вызначэнні іх гатоўнасці да правядзення вучэбных заняткаў для бацькоў у адпаведнасці з іх запытамі.
* Праводзяцца абавязковыя заняткі пастаянна дзеючага семінара (ПДС) для педагогаў “Эфектыўныя сродкі, прыёмы і метады навучання бацькоў у адпаведнасці з іх запытамі”. У некаторых установах адукацыі, удзельніках інавацыйнай дзейнасці, распрацаваны спецыяльныя палажэнні аб гэтым семінары. Запланавана мінімум 5 заняткаў ПДС на ўвесь навучальны год. У большасці выпадкаў іх вядуць два чалавекі. У абавязкі аднаго з іх (пастаяннага) уваходзіць арганізацыя і суправаджэнне навучання педагогаў майстэрству навучання бацькоў. Змястоўную частку кожнага семінара забяспечваюць найбольш падрыхтаваныя па тэме спецыялісты. Гэта можа быць педагог установы адукацыі або запрошаны спецыяліст. На кожных занятках ПДС, акрамя вывучэння тэорыі, арганізоўваюцца практычныя заняткі па распрацоўцы ў групах мадэлі кампетэнцый, сцэнарыяў заняткаў па той ці іншай тэхналогіі і г.д. Распрацаваныя сцэнарыі вучэбных заняткаў могуць быць адаптаваны і выкарыстаны ў групах бацькоў іншых паралелей.
* Для кіраўнікоў творчых груп перыядычна кіраўніком і каардынатарам праекта арганізоўваюцца кіраўніцкія практыкумы. А для кіраўнікоў і каардынатараў праекта (часам і для псіхолагаў) кансультантам праекта ў АПА або на базе адной са школ праводзяцца тэматычныя кансультацыі, рэфлексіўныя семінары, мазгавыя атакі і іншыя вучэбныя заняткі па пошуку новых ідэй і выяўленні ўзораў паспяховай адукацыйнай практыкі з мэтай паглыблення і павышэння эфектыўнасці інавацыйнай дзейнасці і ўзроўню псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў і ўзроўню выхаванасці навучэнцаў.
* Творчыя групы педагогаў (магчыма, сумесна з актыўнымі бацькамі) распрацоўваюць неабходныя вучэбныя матэрыялы і сцэнарыі вучэбных заняткаў. Арганізоўваюцца выставы літаратуры, падбіраюцца і ствараюцца відэаролікі, рыхтуецца раздатачны матэрыял. Калі неабходна, праводзяцца кансультацыі і для педагогаў, і для бацькоў. Афармляюцца запрашэнні і інфармацыйныя стэнды.
Складаецца расклад заняткаў.
* У назначаны час па графіку праводзяцца вучэбныя заняткі для бацькоў. Іх праводзяць і псіхолагі, і класныя кіраўнікі, і настаўнікі-прадметнікі, і больш паспяховыя ў праблеме, якая абмяркоўваецца, бацькі, і запрошаныя спецыялісты. Тэматычныя вучэбныя заняткі ў групах зменнага складу бацькоў арганізоўваюцца па мадэлі мультыпрофільнага навучання. У вялікіх школах такія заняткі могуць праводзіцца на працягу двух дзён. Формы і метады правядзення заняткаў разнастайныя: круглы стол, дыскусія, дзелавая або ролевая гульня; практыкум, мазгавая атака або гадзіна пытанняў і адказаў; аналіз канкрэтных сітуацый па метадзе кейс-стадыі, з дапамогай інтэлект-карт або логіка-сэнсавых мадэлей, swot-аналізу або праблемна-арыентаванага аналізу; групавы коўчынг або кансатлынг, трэнінг або майстар-клас і інш.
* Магчымы вучэбныя заняткі, якія арганізоўваюцца настаўнікамі-прадметнікамі, для бацькоў сумесна з іх дзецьмі, асабліва па праблемах, звязаных з навучаннем.
* Эфектыўны заняткі з дзецьмі і бацькамі па рабоце з паняццямі маральнага развіцця (сяброўства, гонар, сумленне, працавітасць, грамадзянскасць, адказнасць, міласэрнасць і г.д.).
На працягу ўсяго навучальнага года педагогі-інаватары праводзяць даследаванні эфектыўнасці прыёмаў і метадаў навучання бацькоў, якія прымяняюцца імі, у сваёй практыцы.
* Па індывідуальных запытах бацькоў у гэты ж тыдзень праводзяцца індывідуальныя або групавыя кансультацыі.
* Пасля серыі вучэбных заняткаў абавязковы рэфлексіўныя сустрэчы кіраўнікоў творчых груп, класных кіраўнікоў, прадстаўнікоў бацькоўскіх камітэтаў або спецыялістаў, якія праводзілі заняткі, з каардынатарам або кіраўніком праекта.
* Група маніторынгу па спецыяльных методыках адсочвае задаволенасць арганізатараў і ўдзельнікаў вучэбных заняткаў, дынаміку прырашчэння ў кампетэнцыях
бацькоў па вырашэнні іх канкрэтных праблем і дынаміку прарышчэнняў у кампетэнцыях педагогаў у навучанні бацькоў.
* І пачынаецца наступны модуль падрыхтоўкі і правядзення вучэбных заняткаў для бацькоў: удакладняюцца іх запыты (магчымы дадатковыя да вызначаных у пачатку года запытаў), праводзіцца вучэбны семінар для педагогаў, удакладняецца склад груп бацькоў для навучання і педагогаў для правядзення заняткаў, распрацоўваюцца сцэнарыі заняткаў і неабходныя матэрыялы, рассылаюцца запрашэнні і афармляюцца выставы літаратуры, інфармацыйныя стэнды і г.д.
* Праводзіцца наступная вучэбная сесія з улікам адукацыйных запытаў бацькоў. Кожны з іх мае права наведваць заняткі па той жа або іншай праблеме, у той жа або іншай па складзе групе. А паміж сесіямі бацькі спрабуюць прымяняць атрыманыя веды і засвоеныя алгарытмы вырашэння самых простых сямейных праблем на практыцы. У іх узнікаюць канкрэтныя пытанні, з якімі яны могуць прыйсці да класнага кіраўніка або ў кансультацыйны пункт да псіхолага. Педагогі, якія праводзілі заняткі, працуюць над тым, як адаптаваць падрыхтаваныя матэрыялы і памяткі да заняткаў па такой жа тэме ў іншых групах бацькоў з улікам узроставых асаблівасцей іх дзяцей.
* У творчых групах распрацоўваюцца памяткі-рэкамендацыі для бацькоў або праграмы назіранняў за дынамікай развіцця, навучання і сталення дзяцей як у дамашніх умовах, так і ў соцыуме.
* Аналагічныя памяткі або праграмы назіранняў за дынамікай развіцця, навучання і сацыялізацыі навучэнцаў распрацоўваюцца для педагогаў на пасяджэннях метадычных аб’яднанняў.
* Выніковыя вучэбныя заняткі з бацькамі прысвячаюцца ў асноўным прэзентацыі інавацыйнага вопыту педагогаў па навучанні бацькоў і паспяховага вопыту бацькоў па выхаванні дзяцей, па вызначэнні перспектыў інавацыйнай дзейнасці і павышэнні псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў падчас навучання і самаадукацыі.
Выніковая дыягностыка характару дзіцяча-бацькоўскіх адносін, узроўню кампетэнтнасці бацькоў і выхаванасці навучэнцаў дапамагае планаваць праграмы навучання настаўнікаў і бацькоў на наступным этапе праекта, пастаянна карэкціраваць і паглыбляць інавацыйную дзейнасць педагогаў з бацькамі і дзецьмі, а бацькам — самаадукацыйную дзейнасць і работу з дзецьмі. Прыводзім прыклад праграмы павышэння кампетэнтнасці педагогаў у навучанні бацькоў з улікам іх запытаў у 2017/2018 навучальным годзе.
Прыкладная праграма
пастаянна дзеючага семінара (ПДС) па павышэнні інавацыйнай
кампетэнтнасці педагогаў у навучанні бацькоў
(2017/2018 навучальны год)
Тэма семінара: “Эфектыўныя формы, прыёмы, метады і тэхналогіі павышэння псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў”.
Заняткі 1.
Прыёмы і спосабы выяўлення, сістэматызацыі і задавальненння адукацыйных запытаў бацькоў (асобасна арыентаваны падыход да работы з бацькамі).
- Дыягнастычны інструментарый для выяўлення дасягненняў і цяжкасцей бацькоў у выхаванні сваіх дзяцей. Дыягностыка і апрацоўка даных.
- Прынцыпы, формы і спосабы арганізацыі вучэбных заняткаў для бацькоў у групах зменнага складу. Абмен вопытам.
- Метадычны практыкум па распрацоўцы вучэбных заняткаў для бацькоў “Асваенне розных тэхнік і алгарытмаў аналізу і вырашэнне самых простых сямейных праблем”.
Заняткі 2.
Інавацыйныя падыходы да работы з бацькамі: сістэмны, кампетэнтнасны, даследчы, дзейнасны, рэфлексіўны, сінергетычны і інш.
- Сучасныя падыходы і адукацыйныя тэхналогіі, іх дыдактычныя магчымасці і адаптацыя да навучання бацькоў.
- Метадычная лабараторыя (работа па групах) па распрацоўцы мадэлі кампетэнцый педагога, які працуе з бацькамі па іх навучанні (формула “ад кампетэнтнага настаўніка да кампетэнтнага бацькі, ад кампетэнтнага бацькі і настаўніка да кампетэнтнага вучня”).
- Метадычны практыкум (работа па групах) па праектаванні вучэбных заняткаў з бацькамі на аснове сучасных падыходаў і з улікам іх запытаў.
Заняткі 3.
Выкарыстанне матэрыялаў перыядычнага друку, СМІ і інтэрнэт-рэсурсаў у рабоце з бацькамі па павышэнні іх псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці.
- Кароткі агляд існуючых інтэрнэт-рэсурсаў па тэме праекта. Прагляд вучэбных відэа і пошук ідэй па іх эфектыўным выкарыстанні ў навучанні бацькоў.
- Майстар-клас педагога і аднаго з паспяховых бацькоў па тэме заняткаў.
- Метадычны практыкум па распрацоўцы вучэбных заняткаў з бацькам, а таксама рэкамендацый педагогам і памятак для бацькоў па тэме заняткаў.
Заняткі 4.
Рэфлексіўны падыход настаўніка да работы з бацькамі, а бацькоў — з дзецьмі.
- Віды рэфлексіі і іх значэнне ў асобасным развіцці навучэнцаў і ў павышэнні эфектыўнасці вучэбных заняткаў.
- Актыўныя і інтэрактыўныя метады і тэхналогіі выхавання дзяцей у сям’і.
- Метадычны практыкум па распрацоўцы вучэбных заняткаў для бацькоў па фарміраванні ўніверсальных кампетэнцый дзяцей ва ўмовах сям’і.
Заняткі 5.
Панарама інавацыйнага вопыту педагогаў і бацькоў па выхаванні сучасных дзяцей, па адукацыі і самаадукацыі бацькоў.
- Прыстэндавая абарона вопыту педагогаў па навучанні бацькоў. Абарона вопыту бацькоў па паспяховым выхаванні сваіх дзяцей.
- Майстар-класы педагогаў і бацькоў па тэме праекта.
- Аўкцыён ідэй па павышэнні псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці бацькоў і новых формах узаемадзеяння “школа — дзеці — бацькі”.
- Рэфлексія заняткаў. Падвядзенне вынікаў практычнага этапу праекта. Перспектывы супрацоўніцтва.
Абмеркавана на творчай сустрэчы каардынатараў праекта ў АПА.
Прапанаваная тэматыка мае рэкамендацыйны характар.
Безумоўна, немагчыма ў адзін момант перайсці да вучэбных заняткаў для бацькоў, адмовіўшыся ад усяго прывычнага. І арганізацыйныя, і інфармацыйныя, і асветніцкія сустрэчы неабходны. Канечне, у меру, у дыялогу і палілогу, пры актыўнай пазіцыі ўсіх бацькоў. На працягу года праводзяцца і традыцыйныя мерапрыемствы — бацькоўскія сходы, экскурсіі, паходы, працоўныя акцыі, наведванні тэатраў і музеяў, абмеркаванні кніг і кінафільмаў, творчыя сустрэчы з героямі вайны і працы, прысвечаныя каляндарным датам святы, тэматычныя конкурсы па тэме праекта.
Кіраўнікамі праекта дадзена дакладная ўстаноўка настаўнікам — надаць кожнаму школьнаму мерапрыемству з бацькамі навучальны характар, асноўваючыся на рэфлексіўных стратэгіях навучання, матываваць і стымуляваць іх да навучання ў школе і да самаадукацыі, да супрацоўніцтва з педагогамі і дзіцячымі калектывамі. Вельмі многае залежыць ад мэты. Перад кожнымі такімі заняткамі або мерапрыемствам у прыгожай аб’яве або запрашэнні падкрэсліваецца: “На гэтай сустрэчы або сходзе вы можаце даведацца … , пазнаёміцца з … , прааналізаваць … , параўнаць … , засвоіць … і асвоіць … , навучыцца …”. Пасля мерапрыемства праводзіцца абавязковая рэфлексія: што даведаўся пра дзяцей, пра школу, ці навучыўся вырашаць канкрэтную праблему і г.д. Асабліва гэта эфектыўна, калі праводзяцца сумесныя мерапрыемствы з дзецьмі і бацькамі. Важна матываваць бацькоў асэнсоўваць усё, што адбываецца з іх дзецьмі ў школе, дома, у соцыуме, у любой сітуацыі падтрымліваць іх і вучыць спраўляцца са сваімі праблемамі самастойна.
Безумоўна, немагчыма ў адзін момант перайсці да вучэбных заняткаў для бацькоў, адмовіўшыся ад усяго прывычнага. І арганізацыйныя, і інфармацыйныя, і асветніцкія сустрэчы неабходны.
Пры такой рабоце з бацькамі вучацца ўсе: і дзеці, і бацькі, і настаўнікі. Яна арганізоўваецца на аснове навуковых прынцыпаў і інавацыйных падыходаў: сістэмнага, кампетэнтнаснага, асобасна арыентаванага, арганізацыйна-дзейнаснага, даследчага, культуралагічнага, сінергетычнага і інш.
Гэта неверагодна цяжка. Але гэта і вельмі цікава, карысна, неабходна. Складана сказаць, каму пры гэтым цяжэй — настаўнікам або бацькам. Канечне, вучыць бацькоў — зусім не тое, што вучыць дзяцей, тым больш у абмежаваны час, пры розных узроўнях іх матывацыі і выхаваўчай кампетэнтнасці. Настаўнікі пастаянна вучацца — у школе, на семінарах і практыкумах, на майстар-класах калег, у дыскусіях, падчас круглых сталоў, раячыся са спецыялістамі і бацькамі.
Бацькоў у кожнай школе многа — праблем яшчэ больш. У бацькоў шмат клопатаў і мала часу. Безумоўна, навучанне не мае ўзросту, і ў той жа час з узростам вучыцца ўсё складаней. Але любоў да дзяцей, вялікая мэта — правільна выгадаваць сваё дзіця, здаровым, паспяховым і шчаслівым, стаць яму сябрам і ганарыцца ім — вызначаюць прыярытэты і ў планаванні часу, і ў арганізацыі спраў і заняткаў. Пры любой занятасці бацькі могуць і павінны знайсці час для свайго дзіцяці, а таксама для навучання таму, як стаць больш дасведчаным і паспяховым бацькам. Настаўнікі, у сваю чаргу, стараюцца арганізоўваць вучэбныя заняткі з бацькамі па наступным прынцыпе: мінімум часу і тэорыі — максімум практычных навыкаў для вырашэння любой дзіцяча-сямейнай праблемы, а значыць, максімум агульнага поспеху. Ужо зусім блізка, амаль побач, са школьнай парты нам у вочы гдядзіць наша будучыня. І ніякія цяжкасці не павінны спыніць у імкненні ўнесці свой уклад у набліжэнне гэтай будучыні, у тое, каб нашы дзеці былі шчаслівымі ў ёй.
Пры любой занятасці бацькі могуць і павінны знайсці час для свайго дзіцяці, а таксама для навучання таму, як стаць больш дасведчаным і паспяховым бацькам.
Некаторыя бацькі не ўмеюць або пакуль саромеюцца ўслых гаварыць пра цяжкасці або некампетэнтнасць у вырашэнні сямейных праблем, хаця колькасць бацькоў, якія наведваюць вучэбныя заняткі, паступова павялічваецца. Не ўсе актыўныя на занятках, але многія пытаюцца, калі будзе наступная сустрэча і як да яе рыхтавацца. Педагогам трэба пастаянна ўлічваць гэта і быць вельмі мабільнымі пры падрыхтоўцы да заняткаў і гібкімі пры іх правядзенні. А галоўнае, яны павінны матываваць бацькоў на самаадукацыю, дапамагаць ім вучыцца самім вырашаць свае сямейныя праблемы, а падчас навучання і самаадукацыі быць больш кампетэнтнымі і паспяховымі. Пры падрыхтоўцы да заняткаў педагогі ствараюць для бацькоў тэматычныя памяткі, падбіраюць рэкамендацыі кніг, інтэрнэт-сайтаў. У гімназіі № 1 Полацка пасля серыі заняткаў па праблемах узаемаразумення выпушчаны брашуры для бацькоў “Сямейныя ўрокі любові і ўзаемаразумення”, “Урокі дабра і прыгажосці” і інш.
Наспела неабходнасць у распрацоўцы праграмы бесперапыннага павышэння псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці дарослага насельніцтва Рэспублікі Беларусь. Усім — карысць, а краіне — прагрэс.
Сёння педагогаў-інаватараў натхняе, што некаторыя бацькі не толькі праявілі цікавасць да новай формы ўзаемадзеяння са школай, але і прапаноўваюць сябе ў ролі тых, хто вучыць. Так, Таццяна Мікалаеўна Дуцько, мама вучня 9 класа гімназіі № 1 Стоўбцаў, на бязвыплатнай аснове па сваёй ініцыятыве арганізавала для дзяўчынак старшых класаў вучэбны курс “Дзявочая субота”. Па просьбе бацькоў для мам гэтых дзяўчынак Таццянай Мікалаеўнай ужо распрацаваны і запланаваны аналагічныя заняткі.
У гімназіі № 1 Баранавіч праводзіцца работа па наладжванні мастоў узаемаразумення паміж дзецьмі і бацькамі, паміж педагогамі і бацькамі праз арганізацыю “Клуба бацькаў”. Класныя кіраўнікі ў адзін голас сцвярджаюць, што таты сталі больш актыўнымі, спагадлівымі і ініцыятыўнымі.
Вучэбныя заняткі з бацькамі праводзяцца ў зручны для большасці з іх час 1—2 разы ў чвэрць.
Наспела неабходнасць у распрацоўцы праграмы бесперапыннага павышэння псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці дарослага насельніцтва Рэспублікі Беларусь.
У сярэдняй школе № 1 Салігорка ў шосты школьны дзень спецыяльна для бацькоў і дзяцей арганізавана “Бацькоўская субота”. Тэматыка заняткаў разнастайная, практычна запатрабаваная, таму што ўлічвае запыты бацькоў і інтарэсы дзяцей. Часам групы дзяцей і дарослых аб’ядноўваюцца, напрыклад, па тэме “Тата, мама, я — чытаючая (спартыўная, дружная) сям’я” або “Як навучыцца правільна чытаць” і інш. Па суботах праходзіць і падрыхтоўка да самых яркіх і незвычайных свят — школьных баляў (кадэцкі баль, вясенні баль, калядны баль). Спецыялісты-харэографы разам з ужо навучанымі дзецьмі вучаць цікавым сучасным, нацыянальным танцам усіх жадаючых.
У сярэдняй школе № 2 Новалукомля большасць бацькоў цікавіла тэма “Як вырасціць дзяцей здаровымі і паспяховымі”. Дыскусіі ва ўсіх групах прайшлі бурна. Падводзячы вынікі і аналізуючы сваё навучанне, бацькі нават прапанавалі новыя формы правядзення такіх заняткаў. Па прапанове бацькоў і пры іх актыўным удзеле праведзены конкурс “Тата, мама, я — турысцкая сям’я”.
У сярэдняй школе № 9 Маладзечна арганізоўваюцца майстар-класы паспяховых бацькоў па тэмах, выяўленых падчас дыягностыкі бацькоўскіх цяжкасцей, конкурс сямейных праектаў “Маё генеалагічнае дрэва” і эсэ бацькоў “Сямейнае шчасце”, фестываль сямейнай творчасці, бацькоўская канферэнцыя “Майстэрства быць бацькам” і многае іншае. Энтузіязм і творчасць нашых настаўнікаў бясконцыя.
Гэта ўсяляе ўпэўненасць, што пераход ад інфармавання і асветы бацькоў да навучання і павышэння іх псіхолага-педагагічнай кампетэнтнасці пры мэтанакіраваным супрацоўніцтве педагогаў і грамадскасці, плённая работа па навучанні і арганізацыі бесперапыннай самаадукацыі і педагогаў, і бацькоў дасць чаканы вынік: камфортныя і добразычлівыя сямейныя адносіны, разуменне і прыняцце бацькамі свайго дзіцяці, жаданне і ўменне дапамагчы яму стаць лепшым і больш паспяховым, эфектыўныя формы супрацоўніцтва бацькоў і настаўнікаў у выхаванні падрастаючага пакалення, умацаванне сям’і, з’яўленне вялікай колькасці шчаслівых сем’яў і ў цэлым больш паспяховага і шчаслівага грамадства.
Ганна ДАБРЫНЕЎСКАЯ,
кіраўнік інавацыйнага праекта, метадыст АПА.
Фота Вольгі ДУБОЎСКАЙ.