Пераадолець цяжкасці адаптацыйнага перыяду

Як максімальна прыстасаваць дашкольную ўстанову да патрэб і інтарэсаў бацькоў і кожнага дзіцяці? Як арганізаваць педагагічны працэс падчас адаптацыі дзіцяці да новых умоў? Асноўнай мэтай работы калектыву дашкольнай установы з’яўляецца стварэнне і падтрымка адаптыўнага педагагічнага асяроддзя, якое, з аднаго боку, максімальна адпавядае асаблівасцям і патрэбам выхаванцаў у пытаннях выхавання, навучання і развіцця, з другога — задавольвае запатрабаванні бацькоў.

Якая ж дашкольная ўстанова прываблівае бацькоў? Такая, якая спрыяе не толькі фарміраванню ўменняў і навыкаў дзіцяці, але і забяспечвае паўнацэннае развіццё дзяцей з улікам іх індывідуальных асаблівасцей, і ў гэтым немалая роля адводзіцца адаптацыйнаму перыяду: якой будзе сустрэча дзіцяці з дзіцячым садам, якім будзе ўзаемадзеянне бацькоў і педагогаў. Сацыяльная абароненасць дзіцяці ў раннім узросце, яго ўсебаковае развіццё — адна з прыярытэтных задач у сістэме дашкольнай адукацыі, паколькі ў гэты перыяд закладваюцца асновы фізічнага, пазнавальнага і асобаснага развіцця.

У перыяд адаптацыі неабходна фарміраваць у дзяцей станоўчую ўстаноўку — жаданне ісці ў дзіцячы сад, мець зносіны з равеснікамі. Гэта залежыць ад умення педагогаў ствараць атмасферу цеплыні, утульнасці, добразычлівы клімат у групе дзяцей. Калі дзіця з першых дзён адчуе гэтую цеплыню, знікнуць яго хваляванні і страхі, значна лягчэй пройдзе адаптацыя.

Мадэль арганізацыі адаптацыйнага перыяду дзяцей да 3 гадоў можна прадставіць наступным чынам:

1. Індывідуальны падыход да дзіцяці:

— гібкі рэжым;

— улік дамашніх звычак;

— выкарыстанне цацак-забавак, малых форм фальклору;

— стварэнне ўмоў для зносін са знаёмымі рэчамі, цацкамі.

2. Падахвочванне дзіцяці да зносін з равеснікамі:

— гульні з выхавальнікам: гульні-заняткі, гульні-практыкаванні, гульні-інсцэніроўкі;

— гульні дзіцяці побач з равеснікамі;

— прывучэнне да сумеснай гульні з іншым дзіцем;

— выкарыстанне фальклору;

— стварэнне сітуацый для зносін.

3. Фізкультурна-аздараўленчая работа:

— улік фізічнай падрыхтаванасці і рухальнай актыўнасці дзіцяці;

— падрыхтоўка дзяцей да правядзення мерапрыемстваў для загартоўвання.

У дашкольнай установе сфарміравалася сістэма аналізу, планавання і кантролю за якасцю адаптацыі выхаванцаў, што дазваляе адсочваць эфектыўнасць педагагічнага працэсу з дзецьмі ранняга ўзросту, фіксаваць станоўчыя моманты, адзначаць педагагічны вопыт, выяўляць недахопы, знаходзіць прычыны і шляхі паляпшэння дзейнасці. Вынікі кантролю і дыягнастычнай дзейнасці ўсіх спецыялістаў абмяркоўваюцца на групавых медыка-псіхолага-педагагічных нарадах, па выніках прымаюцца кіраўніцкія рашэнні.

З мэтай змякчэння адаптацыйнага перыяду для выхаванцаў адміністрацыяй установы наладжваецца ўзаемадзеянне спецыялістаў з сям’ёй: першасная гутарка, запіс у дашкольную ўстанову, наглядная агітацыя, інфармаванне пра дзейнасць дашкольнай установы, арганізацыйны бацькоўскі сход, арганізацыя дзейнасці адаптацыйнай групы кароткачасовага знаходжання, мацярынскай школы, бацькоўскі ўсенавуч, кансультацыі для бацькоў спецыялістаў дашкольнай установы, індывідуальныя гутаркі спецыялістаў з бацькамі, дні адкрытых дзвярэй, святы, ранішнікі.

Гэтыя формы ўзаемадзеяння фарміруюць у бацькоў давер да дашкольнай адукацыі, разуменне неабходнасці ў сацыялізацыі дзіцяці, уменне перагледзець свае погляды на развіццё і выхаванне дзяцей да 3 гадоў. Бацькам прапаноўваюцца асноўныя педагагічныя стратэгіі (набор метадаў, прыёмаў, спосабаў узаемадзеяння відаў дзейнасці, рэкамендацый, што прапаноўваюцца), рэалізацыя якіх будзе спрыяць наладжванню кантакту з дзіцем, выбару адэкватных для яго форм зносін і навучання.

Такім чынам, комплекснае медыка-псіхолага-педагагічнае суправаджэнне дзяцей ранняга ўзросту забяспечвае паспяховую іх сацыялізацыю, раскрыццё асобаснага патэнцыялу дзіцяці.

Алена ГЕРУЛЬСКАЯ,
загадчыца ясляў-сада № 77 Гродна.

Пакінуць каментарый

Ваш электронны адрас не будзе апублікаваны. Абавязковыя палі пазначаны *