Як і любая адказная справа, краязнаўства патрабуе ад педагога выдатнага валодання яго методыкай. Пра некаторыя адметнасці тэорыі школьнага краязнаўства пагутарым з настаўнікам-метадыстам настаўнікам гісторыі Ворнаўскай сярэдняй школы Кармянскага раёна Валерыем Валер’евічам ВАРГАНАВЫМ.
Каб займацца школьным краязнаўствам, недастаткова сабраць каманду зацікаўленых вучняў і разам з імі запісваць успаміны старажылаў, вывучаць адметныя мясціны або збіраць прадметы даўніны. Такім дзеянням абавязкова павінна папярэднічаць тэарэтычная падрыхтоўка. Важна ведаць, з кім працаваць, каго распытваць, пра што гутарыць, што даследаваць, дзе шукаць, і, самае галоўнае, якіх чакаць вынікаў. Для вопытных педагогаў-краязнаўцаў вызначыцца з гэтымі аспектамі нескладана. І ўсё ж думкі, развагі і 30-гадовы вопыт Валерыя Варганава будуць карысныя не толькі маладым настаўнікам, але і карыфеям краязнаўчай справы.
“Каб пэўная тэма знаходзіла водгук у сэрцах дзяцей, нярэдка дастаткова ўсяго толькі 45 хвілін, але пры ўмове, што краязнаўчыя заняткі будуць насычаны цікавай, арыгінальна пададзенай інфармацыяй”.
“Спачатку важна сфарміраваць каманду аднадумцаў, зацікавіць дзяцей краязнаўствам, хаця б адным з яго напрамкаў. Як абудзіць цікавасць, скажам, да гістарычнага краязнаўства? Гэта можна зрабіць праз вывучэнне лёсу ўдзельніка падзей мінулага. Трэба ўявіць думкі і пачуцці, якія апаноўвалі канкрэтнага чалавека, стварыць атмасферу эпохі, зыходзячы з тых маральных катэгорый і ўяўленняў, якія былі характэрны для пэўнага гістарычнага перыяду. Адзін са сродкаў — сведчанні простых людзей. Напрыклад, можна прапанаваць вучням запісаць успаміны старажылаў, паспрабаваць перанесціся ў прасторы і часе”, — падзяліўся настаўнік.
Па словах Валерыя Валер’евіча, эфектыўным сродкам абуджэння цікавасці вучняў да гісторыі роднага краю з’яўляецца эмпатыя, калі дзеці ўяўна пераносяцца ў пэўную гістарычную эпоху і новая інфармацыя праходзіць праз іх душу і сэрца. Вучань становіцца часткай падзей мінулага, спрабуе адчуваць і разумець людзей, якім давялося жыць у згаданых абставінах. З дапамогай апісання, вобразнай характарыстыкі, персаніфікацыі, драматызацыі фарміруюцца гістарычныя вобразы.
“Заўсёды радуюся вучнёўскім адкрыццям, калі заўважаю ў вачах дзяцей іскрынкі спазнання новага, нязведанага. Калі яны распытваюць родных пра падзеі вайны, ім становіцца цікавым гістарычнае краязнаўства. Адзін вучань даведаўся, што яго прадзед загінуў у нацысцкім канцлагеры, прапаў без вестак. З дапамогай нямецкага боку яму ўдалося знайсці інфармацыю пра продка. Пасля гэтага вучню яшчэ больш захацелася вывучаць гісторыю вайны. Каб пэўная тэма знаходзіла водгук у сэрцах дзяцей, нярэдка дастаткова ўсяго толькі 45 хвілін, але пры ўмове, што краязнаўчыя заняткі будуць насычаны цікавай, арыгінальна пададзенай інфармацыяй”, — паведаміў краязнавец.
Такія заняткі Валерый Варганаў праводзіць у рамках факультатыву “Гісторыя Кармяншчыны”, праграму якога ён склаў у 2016 годзе. Падобныя курсы распрацаваны настаўнікамі-краязнаўцамі ў многіх раёнах Беларусі. Аднак, на жаль, яны выкарыстоўваюцца далёка не ва ўсіх школах. Хаця менавіта такія праграмы, заснаваныя на мясцовым матэрыяле, дазваляюць эфектыўна вырашаць пытанні фарміравання ў вучняў любові да малой радзімы. Факультатыў “Гісторыя Кармяншчыны” з’яўляецца краязнаўчай дысцыплінай і ўключае матэрыял па Кармяншчыне ў кантэксце як Пасожжа, Гомельшчыны, так і ўсёй Беларусі. Сваім зместам ён інтэгруецца з асноўнымі вучэбнымі дысцыплінамі. Мясцовы матэрыял спалучаецца з ведамі, набытымі на ўроках гісторыі, мовы, літаратуры, геаграфіі, абагульняюцца і ўводзяцца ў змест навучання элементы краязнаўства, сучаснай гістарычнай і грамадскай думкі. Факультатыў накіраваны на самарэалізацыю асобы вучня праз вывучэнне сваёй сям’і, роду, малой радзімы, адпаведна, і на больш глыбокае разуменне і асэнсаванне гісторыі і сучаснасці краіны.
“З дапамогай творчых заданняў можна актывізаваць пазнавальную цікавасць дзяцей, рэалізаваць індывідуальны падыход на краязнаўчых занятках”.
“Факультатыў дае магчымасць арганізаваць адукацыйны працэс у разнастайных формах. Акрамя лекцый і практычных заняткаў, педагог можа планаваць наведванне музеяў, арганізацыю сустрэч са знакамітымі людзьмі, правядзенне паходаў, экскурсій, вучнёўскіх канферэнцый, ажыццяўленне даследчай дзейнасці школьнікаў. Неабходным кампанентам практычных заняткаў з’яўляецца работа з мемуарнай літаратурай, архіўнымі матэрыяламі і іншымі гістарычнымі крыніцамі. Пры гэтым вучні даследуюць свой край падчас этнаграфічных экспедыцый, збору ўспамінаў, вывучэння гісторыі штодзённасці, мікрагісторыі. Усё гэта развівае навыкі самастойнай даследчай і праектнай работы”, — паведаміў Валерый Валер’евіч.
Праграма факультатыву складаецца з уводнага (пачатковага) курса “Я, мой род і мой родны край” (5 клас) і сістэматычнага курса гісторыі Кармяншчыны ў 6—9 класах, прадугледжвае паслядоўнае пашырэнне ведаў, уменняў і навыкаў, засвоеных навучэнцамі на ўроках, а таксама атрыманне новых ведаў па гісторыі роднага краю. Па словах Валерыя Валер’евіча, вывучэнне сістэматычнага курса з 6 класа — ад старажытнасці да нашых дзён — адбываецца сінхронна з вывучэннем гісторыі Беларусі і завяршаецца ў 9 класе. Праграма кожнага года навучання разлічана на 35 гадзін. Напрыклад, у 9 класе разглядаецца лёс земляка — вучонага ў галіне батанікі Мікалая Дзмітрыевіча Несцяровіча. Дарэчы, у школе захоўваецца партрэт навукоўца і некалькі кніг з яго асабістай бібліятэкі, а на тэрыторыі ўстановы адукацыі растуць дрэвы, пасаджаныя М.Д.Несцяровічам. Колькасць гадзін, адведзеных на азнаямленне з той ці іншай тэмай, з’яўляецца прыкладнай і можа мяняцца зыходзячы з асаблівасцей вучнёўскага калектыву, мясцовасці, дзе размешчана школа, і наяўнасці фактычнага матэрыялу. Пры выкладанні факультатыву педагог можа выкарыстоўваць свой матэрыял на аснове ўласных напрацовак і сабранай краязнаўчай інфармацыі. Матэрыялы праграмы таксама могуць быць карысныя работнікам бібліятэк, клубаў, спецыялістам сістэмы дадатковай адукацыі.
“У 9 класе разглядаецца лёс земляка — вучонага ў галіне батанікі Мікалая Дзмітрыевіча Несцяровіча. Дарэчы, у школе захоўваецца партрэт навукоўца і некалькі кніг з яго асабістай бібліятэкі, а на тэрыторыі ўстановы адукацыі растуць дрэвы, пасаджаныя М.Д.Несцяровічам”.
Важная роля ў тэарэтычнай падрыхтоўцы юных краязнаўцаў адводзіцца творчым заданням. Рэалізацыя творчага падыходу дапамагае не толькі актывізаваць вучняў, але і ацаніць іх рэальныя веды. “З дапамогай творчых заданняў можна актывізаваць пазнавальную цікавасць дзяцей, рэалізаваць індывідуальны падыход на краязнаўчых занятках. Таксама выкананне падобных заданняў дазваляе вучням самастойна паглыбляць веды па гісторыі, уяўляць і ацэньваць вобразы эпохі і адчуць яе каларыт. Пашыраючы кругагляд вучняў, творчыя краязнаўчыя заданні выконваюць і метапрадметныя задачы. Дзеці вучацца аналізаваць, абагульняць, супастаўляць, рабіць высновы”, — лічыць педагог.
Гэта могуць быць заданні на падбор інфармацыі і характарыстыку аб’екта, заданне з выкарыстаннем прыёму “Алфавіт”, заданне “Разгадай крыжаванку”, “Падзея ў табліцы”. Гэта толькі некаторыя метады, якія дазваляюць эфектыўна арганізаваць работу з краязнаўчым матэрыялам на занятках і ў пазакласнай рабоце. Каб дзецям было лягчэй гутарыць са сведкамі вайны, Валерыем Варганавым распрацаваны розныя апытальнікі і памяткі для вучняў. Стала традыцыйным правядзенне ў Ворнаўскай школе акцыі “Помнікі вайны”. Вучням рэкамендуецца скласці пералік памятных месцаў сваёй мясцовасці, сабраць звесткі пра мясціны, дзе адбываліся баі, стварыць картасхему раёна і пры дапамозе ўмоўных знакаў пазначыць месцы гібелі воінаў і мірных жыхароў, лініі абароны, доты, партызанскія зямлянкі, бліндажы, абеліскі, брацкія і адзінкавыя пахаванні, памяшканні шпіталяў, месцы перапраў і г.д. Кожную памятную мясціну прапаноўваецца апісаць, сфатаграфаваць, пазначыць копію тэксту, змешчанага на помніку, высветліць гісторыю помніка, апытаць, пры магчымасці, мясцовых жыхароў, старажылаў.
“Эфектыўным сродкам абуджэння цікавасці вучняў да гісторыі роднага краю з’яўляецца эмпатыя, калі дзеці ўяўна пераносяцца ў пэўную гістарычную эпоху і новая інфармацыя праходзіць праз іх душу і сэрца”.
Яшчэ ў 90-я гады настаўнікам быў распрацаваны так званы краязнаўчы кампанент у выкладанні гісторыі Беларусі. Валерый Варганаў аўтар больш за 350 публікацый у газетах і часопісах, кніг “Алімпіяды па гісторыі: з вопыту работы”, “Нарысы гісторыі Кармяншчыны. Частка 1. Эпоха першабытнасці”, “Методыка вывучэння Вялікай Айчыннай вайны”, “Настаўнік пасля ўрокаў” (у суаўтарстве), “Настаўнік у школе” (у суаўтарстве) і інш. Ганарыцца Валерый Валер’евіч і ўдзелам разам з іншымі педагогамі раёна ў складанні тапанімічнага слоўніка Кармяншчыны. “Вёскі знікаюць. Знікаюць і назвы розных ручаёў, урочышчаў. Усе гэтыя назвы трэба зафіксаваць. Складзены намі слоўнік адпавядае патрабаванням ХХІ стагоддзя, ён створаны ў выглядзе інтэрактыўнай карты. Мяняючы маштаб, можна на любым кавалачку нашай зямлі адкрыць спасылку на назву, убачыць фотаздымак, як выглядае мясцовасць, даведацца пра версіі паходжання назваў”, — паведаміў настаўнік.
Наш суразмоўнік не можа ўявіць сябе без працы ў школе, без вывучэння мінулага, краязнаўства — гэта яго жыццё. На думку Валерыя Варганава, калі ты чалавек, жыхар гэтай зямлі, член нейкага роду, грамадзянін, настаўнік, то павінен дбаць пра тое, каб перадаць вялікі духоўны скарб народа наступным пакаленням.
Ігар ГРЭЧКА.
Фота аўтара.