Адчуць сябе сапраўднага

- 13:27Спартыўныя падзеі

Ці магчыма спалучыць сучасную харэаграфію і візуальнае мастацтва? А як зрабіць гэта так, каб дух займала? Што самае галоўнае пры стварэнні такога незвычайнага праекта? І чаму творчым студэнтам неабходна арт-платформа? Адкажа Дзмітрый Бяззубенка.

Д.Бяззубенка.

Вынікам творчай і крэатыўнай работы супрацоўнікаў і студэнтаў кафедры харэаграфіі Беларускага дзяржаўнага ўніверсітэта культуры і мастацтваў стаў праект — біенале — арт-платформа “Спалучэнне”. На яго рэалізацыю ў пачатку 2021 года быў выдзелены адзін з прэзідэнцкіх грантаў.

— У працэсе распрацоўкі праекта мы зразумелі, што наша арт-платформа можа стаць біенале, у межах якога кожныя два гады абсалютна любы стваральнік (мастак, харэограф, музыкант, акцёр, рэжысёр) мог бы рэалізаваць сваю ідэю, — патлумачыў аўтар ідэі, выкладчык кафедры харэаграфіі БДУКМ, харэограф-пастаноўшчык танцавальных нумароў міжнародных і рэспубліканскіх праектаў, двойчы лаўрэат спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай моладзі Д.Бяззубенка. — Нам патрэбна была культурная пляцоўка, на якой мог бы выказацца абсалютна любы творца — выставай, спектаклем, канцэртам. Форма не мае значэння, галоўнае, каб была магчымасць выйсці да гледача і крытыка, расказаць пра сябе праз танец, музыку, жывапіс, акцёрскую ігру.

Сёлета ў сярэдзіне лістапада арт-платформу “Спалучэнне” пад назвай “Візуальнае мастацтва і сучасная харэаграфія” адкрыў сучасны спектакль After на сцэне культурна-спартыўнага цэнтра ўніверсітэта. Галоўнае ў пастаноўцы — цела танцора, якое стала прадметам даследавання як для фотамастака, так і для харэографа.

— Падрыхтоўчы этап пастаноўкі працягваўся больш за 7 месяцаў. Увесь гэты час я прадумваў структуру і тое, што хачу паказаць гледачу. І ўсяго толькі паўтара месяца спатрэбілася, каб усё гэта рэалізаваць на сцэне. Галоўная ідэя праекта нарадзілася з назірання за навакольным светам, бо ўсё, што адбываецца з намі, — гэта ўжо і ёсць добры сюжэт. Асабліва мяне зацікавіў соцыум: калі я знаходжуся ў ім, то як рэагую і паводжу сябе, як рэфлексуе маё цела на розныя сітуацыі, і калі я за межамі соцыуму і ён усё роўна існуе без мяне. Вось гэта ўсё мы і паспрабавалі вынесці на сцэнічную пляцоўку. Мая асноўная задача заключалася ў стварэнні такой структуры, дзе б кожны танцор мог паказаць сапраўдную, шчырую эмоцыю менавіта целам, а не тварам, — расказаў харэограф.

У спектаклі Аfter акцэнт зроблены на пачуцці рытму, гнуткасці цела і ўнутраным свеце артыстаў.

У цэнтры сюжэта After — абыяка­васць, злосць, непаразуменне, унутранае суперажыванне, выкарыстанне чалавека ў сваіх мэтах і закон бумеранга. Усё гэта на сцэне паказваюць 7 танцораў: “Для кожнага была створана пэўная сітуацыя, якая папярэднічала чамусьці або адбывалася пасля чагось­ці, — расказаў Дзмітрый. — Унікальнасць гэтай пастаноўкі яшчэ і ў тым, што кожны раз, нягледзячы на адну і тую ж структуру і паслядоўнасць, перажыванні і цялесныя выказванні артыстаў кожны раз могуць быць абсалютна розныя”.
Прэм’ера спектакля After атрымалася настолькі пачуццёвай, эмацыянальнай, што проста не магла не адгукнуцца ў сэрцах гледачоў. “Сваім аповедам мы змаглі дастукацца да гледача, які адчуваў і суперажываў нашым артыстам — і гэта здорава! Пасля паказу многія падыходзілі і гаварылі: “Пастаноўка пра мяне”, “У мяне была магчымасць і падумаць, і паплакаць, і пасмяяцца”. А гэта сведчыць пра тое, што наша пастаноўка блізкая кожнаму”, — не без гордасці адзначыў аўтар.

Пасля паказу асноўнага дзеяння кожны танцор адлюстраваў свой эмацыянальны стан на паперы і тым самым змог не толькі прааналізаваць змены, што адбываліся ўнутры яго, але і прымусіць гледача яшчэ больш задумацца над пытаннямі: што для яго ўбачанае, якія пачуцці і думкі ўзніклі і як ён будзе жыць далей? Так, дзелячыся сваімі ўражаннямі ад After, старшы выкладчык кафедры эстраднай музыкі БДУКМ лаўрэат спецыяльнага фонду Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь па падтрымцы таленавітай мола­дзі Яўген Курчыч адзначыў, што было вельмі цікава назіраць, як танцоры сваёй пластыкай перадавалі тую ці іншую ідэю і як пасля на палатне пры дапамозе фарбаў адлюстроўвалі свае эмоцыі і пачуцці. “Мне як гледачу было цікава назіраць за ўсім, што адбывалася на сцэне, такога ў нашым універсітэце яшчэ не было. Мне спадабалася ўсё: і ўдала падабраны музычны рэпертуар, і дакладна выбудаваныя мізансцэны, — дадаў выкладчык. — Лічу, што гэта якраз тое, чым павінны займацца нашы студэнты. Для ўніверсітэта гэта добры старт, гэта праект, які можа існаваць працяглы час і нават з часам перарасці ў пэўны фестываль, які ў Мінску збіраў бы вялікую колькасць прафесійных танцораў”.

Будзем спадзявацца, што спектакль After мы зноў хутка пабачым. “Наш праект — гэта новая форма, новая думка, новая лексіка, новая гісторыя. І вельмі хочацца, каб яго ўбачыла як мага больш гледачоў. Плануем зрабіць яшчэ адзін паказ у хуткім часе”, — падзяліўся думкамі Д.Бяззубенка.
Ну што ж, сачыце за афішамі, каб адчуць сваё “Пасля” і, магчыма, па-новаму пагля­дзець на сваё жыццё.

Вольга АНТОНЕНКАВА.