Ульяна Жандарава-Лявонава: для мяне любоў да роднага краю заўсёды не на словах, а ў сэрцы і канкрэтных учынках

- 16:09Моя гражданская позиция

Сваімі меркаваннямі з карэспандэнтам “Настаўніцкай газеты” падзялілася Ульяна Жандарава-­Лявонава з Гарадка Віцебскай вобласці, якая стала дырэктарам школы ў 25 гадоў і ўваходзіць у склад Маладзёжнага савета (парламента) пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь.

— На мінулым тыдні пачалася работа новага склікання Маладзёжнага парламента пры Нацыянальным сходзе Рэспублікі Беларусь. Для вас гэта не першы вопыт парламенцкай дзейнасці. З якім настроем вярнуліся дадому са сталіцы?

— З рабочым. Першае пасяджэнне прайшло ў музеі гісторыі Вялікай Айчыннай вайны на вельмі высокім узроўні. У ім прымала ўдзел Старшыня Савета Рэс­публікі Наталля Качанава, якая курыруе нашу работу, заўсёды адгукаецца на нашы ідэі і дапамагае іх ажыццявіць, запрашае да ўдзелу ў розных мерапрыемствах, дзе мы можам пераняць каштоўны вопыт. Для мяне вялікія гонар і адказнасць — быць сярод васьмі парламентарыяў, перавыбраных са складу другога склікання. Працягваю работу ў камісіі па пытаннях навукі і адукацыі, на сёння мы ўжо акрэслілі шэраг прыярытэтных задач па сваім напрамку і пачалі працаваць над іх рашэннем. У цэлым перад Маладзёжным парламентам задачы пастаўлены маштабныя і планка высокая, бо мы ў мінулым скліканні насамрэч многае зрабілі. Цяпер трэба дасягнуты вынік прымножыць, у тым ліку рэалізаваць новыя ініцыятывы і праекты, нацэленыя на карысць краіны і грамадства.

Для моладзі ў Беларусі створаны спрыяльныя ўмовы для развіцця, самарэалізацыі, асобаснага і прафесійнага росту. Кіраўніком дзяржавы вызначаны ключавыя напрамкі маладзёжнай палітыкі, закладзены прававыя асновы.

Па ініцыятыве Савета Рэспублікі абноўленая Канстытуцыя дапоўнена артыкулам, дзе зацверджана, што “дзяржава спрыяе духоўнаму, маральнаму, інтэлектуальнаму і фізічнаму развіццю моладзі, стварае неабходныя ўмовы для яе свабоднага і эфектыўнага ўдзелу ў грамадскім жыцці”. У святле такой значнай падзеі, як выбары Прэзідэнта Рэспублікі Беларусь, нам неабходна яшчэ больш згуртавацца, каб сваім прыкладам паказваць равеснікам: абавязак кожнага грамадзяніна і патрыёта — зрабіць у студзені наступнага года правільны выбар.

— Напярэдадні паездкі ў Мінск вы ўзначалілі калектыў Вышадскай сярэдняй школы імя М.І.Гапяёнка. Што паспрыяла прафесійнаму росту самага маладога дырэктара ў Гарадоцкім раёне?

— Магчыма, галоўным рухавіком служыць мая актыўная жыццёвая і грамадзянская пазіцыя, неабыякавасць да людзей і таго, што адбываецца навокал. У маёй роднай сярэдняй школе № 2 Гарадка мне прывілі любоў да вучобы і грамадскай дзейнасці.

Надзвычай важна для нашай агульнай будучыні, што мы з дзіцячага сада і школы развіваем у дзецях патрыя­тызм. Для мяне любоў да роднага краю і Радзімы заўсёды не на словах, а ў сэр­цы і канкрэтных учынках. Зацікавіла цябе справа, бачыш, што яна карысная для людзей, — не праходзь міма, бярыся і зрабі добрасумленна.

Аднаму не пад сілу — знайдзі аднадумцаў, зрабіце разам. У прафесійным аспекце гэта тое галоўнае, што кожны настаўнік абавязаны перадаць вучням, найперш на ўласным прыкла­дзе. Некалі ўслед за маці, якая ўсё жыццё прысвяціла рабоце ў сельскай школе, я выбрала педагагічную спецыяльнасць, а месцам вучобы менавіта рэгіянальны ўніверсітэт, ВДУ імя П.М.Ма­шэрава, прычым паступіла туды па мэтавым накіраванні. У студэнцкі час уладкавалася выхавальнікам у цэнтр дашкольнага развіцця дзіцяці № 2 Віцебска. Летам да таго ж працавала ў Гарадку ў дзіцячым садзе, які некалі сама наведвала. Потым вярнулася ў родны раён, чатыры гады выкладала хімію і біялогію ў Бычыхінскай сярэдняй школе імя І.М.Антонава. На працягу двух гадоў была начальнікам нашага загараднага аздараўленчага лагера “Арыён”. Яшчэ набыла працоўны вопыт настаўніка-дэфектолага-лагапеда, паспела атрымаць у ВДУ другую вышэйшую адукацыю. Зараз там жа набываю трэцюю — вучуся на псіхолага. Бачыце: калі ёсць дастойная мэта і ты гатовы прыкласці ўсе сілы для яе дасягнення, то ў цябе абавязкова атрымаецца і падтрымка будзе сур’ёзная. Гэта аснова асноў дзяржаўнай палітыкі. Са школы я з’яўляюся актывістам БРСМ, з нядаўняга часу да гэтага дабавіліся яшчэ “Патрыёты Беларусі”, “Белая Русь” як партыя і грамадская арганізацыя. У школьныя гады была намеснікам старшыні раённай маладзёжнай палаты, цяпер яе ўзначальваю. У раёне фактычна няма ніводнай значнай падзеі або калектыўнай ініцыятывы, у рэалізацыі якой не было б нашага ўкладу. Прыемна бачыць плён гэтай працы. Напрыклад, да Тыдня бацькоўскай любові сумесна з кіраўнікамі раёна мы высадзілі алею дэкаратыўных дрэў на ўездзе ў горад. Ужо ў якасці дырэктара разам з педагогамі і вучнямі школы, прадстаўнікамі Гарадоцкага лясгаса я далучылася да рэспубліканскай акцыі “Дай лесу новае жыццё!”. У выніку лясны фонд папоўніўся на тысячу саджанцаў. Гэтая справа дастойная і карысная ў плане прафарыентацыі, бо на базе нашай установы дзейнічае школьнае лясніцтва, і сёння думаем над адкрыццём дашкольнага.

— Плён працы педагога бачны ў яго вучнях. Ці многа іх сярод вашых сённяшніх паплечнікаў і аднадумцаў?

— У Бычыхінскай школе я курыравала работу педагагічнага класа. Амаль палова выпускнікоў паступіла на профільныя спецыяльнасці, двое — студэнты ВДУ імя П.М.Машэрава. З адным з іх, Русланам Стэльмахам, нас аб’ядноўвае не толькі зацікаўле­насць хіміяй, але і пытанні, звязаныя з захаваннем гістарычнай праўды. Гэты мой выпускнік з’яўляецца членам гісторыка-патрыя­тычнага пошукавага клуба “Полымя”, займаецца раскопкамі, збіраецца ўступіць у шэрагі “Патрыётаў Беларусі”. Нядаўна ў раёне ён знайшоў занядбаную крыніцу, сам добраўпарадкаваў тэрыторыю вакол яе, запрасіў свяшчэнніка асвяціць тое месца. Варта да­даць, што ва ўніверсітэце хлопец вучыцца па мэтавым накіраванні і, як некалі я, вернецца працаваць на малую радзіму. Падобныя прыклады не адзінкавыя, і вельмі радасна, што з кожным разам іх становіцца больш.

Таццяна БОНДАРАВА
Фота аўтара