«Вам адказвае Міністэрства адукацыі»: ці прадугледжана заканадаўствам наведванне дзіцячага сада па гібкім графіку

- 13:19Образование, Школа управления

На пытанні чытачоў рубрыкі “Вам адказвае Міністэрства адукацыі” адказала Любоў Мальковіч, намеснік начальніка Галоўнага ўпраўлення кадравай палітыкі і арганізацыйна-аналітычнай работы — начальнік інфармацыйна-аналітычнага аддзела Міністэрства адукацыі.

— Ці прадугледжана заканадаўствам наведванне дзіцячай дашкольнай установы па гібкім графіку? Калі так, то якія ўмовы рэжыму наведвання ён прадугледжвае, ці фіксуецца строга час, у які дзіця прыходзіць і ў які ідзе з установы штодзень? Ці магчыма пры такім рэжыме наведвання адмаўленне ад харчавання дзіцяці ва ўстанове па жаданні бацькоў і якія ўмовы ў гэтым выпадку павінны выконвацца бацькамі і дзіцячым садам? Ці з’яўляюцца пры такім графіку наведвання пропускі дзіцем па сямейных прычынах (выхадны бацькоў, камандзіроўка, сямейныя святы і г.д.) няўважлівымі?

Для дзяцей, якія наведваюць установу дашкольнай адукацыі (далей — УДА) па гібкім рэжыме, устанаўліваецца плата за харчаванне з разліку: снеданне — 30 працэнтаў, абед — 40, падвячорак — 10, вячэра — 20 працэнтаў ад устаноўленых грашовых норм расходаў на харчаванне ў дзень на аднаго выхаванца (пункт 8 пастановы Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 29.02.2008 № 307 “Аб памеры і парадку спагнання платы за харчаванне дзяцей, якія атрымліваюць дашкольную адукацыю, спецыяльную адукацыю на ўзроўні дашкольнай адукацыі”, далей — пастанова № 307). Бацькі (законныя прадстаўнікі) выхаванца абавязаны напярэдадні пісьмова або вусна паведаміць педагагічным работнікам УДА аб адсутнасці дзіцяці (пункт 7 пастановы № 307).

Агульныя патрабаванні да арганізацыі харчавання навучэнцаў, рацыёнаў харчавання дзяцей ва ўстановах адукацыі ўстаноўлены Спецыфічнымі санітарна-эпідэміялагічнымі патрабаваннямі, зацверджанымі пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 07.08.2019 № 525. У адпаведнасці з пунктам 146 вышэйназваных патрабаванняў, інтэрвал паміж папярэднім і наступным прыёмамі ежы павінен быць не большы за 4 гадзіны, паміж асноўнымі прыёмамі ежы (снеданне, абед, вячэра) — не меншы за З гадзіны. Колькасць прыёмаў ежы ва ўстанове для дзяцей, у тым ліку дадатковыя (другое снеданне і (ці) падвячорак, другая вячэра) да асноўных прыёмаў, павінна быць пры знаходжанні ад 3,5 да 6 гадзін — не менш за
­адзін (другое снеданне, або абед, або падвячорак, або вячэра), ад 6 да 8 гадзін — не менш за два, ад 8 да 10,5 гадзіны — не менш за тры, ад 10,5 да 24 гадзін — не менш за чатыры, а ва ўстановах з аздараўленчай і лячэбнай дзейнасцю — не менш за пяць.

Пунктам 3 артыкула 139 Кодэкса аб адукацыі Рэспублікі Беларусь (далей — Кодэкс) устаноўлена, што час знаходжання выхаванцаў ва ўстанове адукацыі, іншай арганізацыі, у індывідуальнага прадпрымальніка, якія ажыццяўля­юць адукацыйную дзейнасць, пры асваенні зместу адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі вызначаецца заснавальнікам установы адукацыі, іншай арганізацыі, якая ажыццяўляе адукацыйную дзейнасць, індывідуальным прадпрымальнікам, які ажыццяўляе адукацыйную дзейнасць, у адпаведнасці з запытамі законных прадстаўнікоў выхаванцаў і можа складаць ад 2 да 7 гадзін, 10,5 гадзіны, 12 гадзін, 24 гадзіны. Час знаходжання выхаванца ва ўстанове адукацыі, іншай арганізацыі, у індывідуальнага прадпрымальніка, якія ажыццяўляюць адукацыйную дзейнасць, пры асваенні зместу адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі па жаданні яго законнага прадстаўніка можа быць зменшана. Інфармуем, што ў адпаведнасці з Правіламі бяспекі арганізацыі адукацыйнага працэсу пры рэалізацыі адукацыйнай праграмы дашкольнай адукацыі, зацверджанымі пастановай Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь ад 03.08.2022 № 227, ва УДА павінен быць забяспечаны прапускны рэжым, парадак, які забяспечваецца сукупнасцю мерапрыемстваў і правіл, якія выключаюць магчымасць бескантрольнага ўваходу (выхаду) асоб, уезду (выезду) транспартных сродкаў, унясення (вынасу), увозу (вывазу) маёмасці на тэрыторыю УДА (з тэрыторыі УДА), які ўстанаўліваецца ў мэтах абароны УДА ад супрацьпраўных замахаў. Кіраўніком УДА зацвярджаецца Інструкцыя аб прапускным рэжыме, якая прадугледжвае парадак допуску ў будынак УДА педагагічных і іншых работнікаў, навучэнцаў і іх законных прадстаўнікоў, іншых асоб.

Нарматыўнымі прававымі актамі не ўстаноўлены патрабаванні па абавязковай фіксацыі/форме фіксацыі часу прыходу (адыходу) выхаванцаў ва УДА. Законныя прадстаўнікі непаўналетніх навучэнцаў абавязаны забяспечваць выкананне патрабаванняў устаноўчых дакументаў, іншых актаў заканадаўства, лакальных прававых актаў УДА (артыкул 34 Кодэкса).

Дадаткова інфармуем, што ў інструктыўна-метадычным пісьме Міністэрства адукацыі Рэспублікі Беларусь “Аб арганізацыі ў 2023/2024 навучальным годзе адукацыйнага працэсу ва ўстановах адукацыі, якія рэалізуюць адукацыйную праграму дашкольнай адукацыі, адукацыйную праграму спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі, адукацыйную праграму спецыяльнай адукацыі на ўзроўні дашкольнай адукацыі асоб з інтэлектуальнай недастатковасцю” дадзены растлумачэнні, якія прычыны адсутнасці дзіцяці ва УДА могуць прызнавацца ўважлівымі.

— 1) Ці мае права арганізацыя ажыццяўляць дзейнасць па аказанні паслуг лагапедычнай дзейнасці (паслугі настаўніка-дэфектолага) без атрымання ліцэнзіі і без узгаднення праграм дадатковай адукацыі (аб’яднанняў па інтарэсах), з прычыны таго, што арганізацыя не ажыццяўляе адукацыйную дзей­насць (пры аказанні паслуг не рэалізуе адукацыйныя праграмы спецыяльнай, асноўнай і дадатковай адукацыі); 2) ці неабходна арганізацыі звяртацца за атрыманнем ліцэнзіі для ажыццяўлення дзейнасці па аказанні паслуг лагапедычнай дзейнасці (паслугі настаўніка-­дэфектолага); 3) ці неабходна арганізацыі звяртацца за ўзгадненнем праграм дадатковай адукацыі. Калі неабходна, то па якім профілі; 4) ці мае права арганізацыя аказ­ваць паслугі ў адпаведнасці з главой 39 “Выплатнае аказанне паслуг” на падставе дагавора далучэння аказання паслуг (публічны дагавор) і складання аднаасобнага акта аказаных паслуг, якія падпісваюцца бакамі асобна.

Грамадскія адносіны па рэалізацыі права грамадзян на адукацыю, мэтай якіх з’яўляецца асваенне навучэнцамі зместу адукацыйных праграм (адукацыйныя адносіны), рэгулююцца Кодэксам Рэспублікі Беларусь аб адукацыі. У адпаведнасці з пунктам 2 артыкула 4 Кодэкса аб адукацыі, да грамадскіх адносін у сферы адукацыі ў частцы, не ўрэгуляванай Кодэксам аб адукацыі, прымяняецца грамадзянскае і іншае заканадаўства. Лагапедычныя мерапрыемствы, не звязаныя з рэалізацыяй адукацыйных праграм спецыяльнай адукацыі, могуць адносіцца да карэкцыйна-педагагічнай дапамогі (падпункт 1.13. пункта 1 артыкула 1 Кодэкса аб адукацыі). Згодна з часткай другой пункта 3 артыкула 14 Кодэкса аб адукацыі, у залежнасці ад ступені выяўленасці парушэнняў у фізічным і (ці) псіхічным развіцці навучэнцаў карэкцыйна-педагагічная дапамога можа аказвацца пры асваенні імі зместу адукацыйных праграм асноўнай адукацыі ў рамках адпаведнай адукацыйнай праграмы і (ці) асобна. Разам з тым, у адпаведнасці з часткай трэцяй пункта 3 артыкула 14 Кодэкса аб адукацыі, карэкцыйна-педагагічная дапамога аказваецца толькі ў пунктах карэкцыйна-педагагічнай дапамогі, цэнтрах прафесійнай і сацыяльнай рэабілітацыі асоб з асаблівасцямі псіхафізічнага развіцця, дзяржаўных цэнтрах карэкцыйна-развіццёвага навучання і рэабілітацыі. Пры гэтым пункт карэкцыйна-педагагічнай дапамогі з’яўляецца структурным падраз­дзяленнем установы адукацыі (пункт 3 артыкула 22 Кодэкса аб адукацыі). Аказанне карэкцыйна-педагагічнай дапамогі па-за рамкамі рэалізацыі адукацыйных праграм, за выключэннем арганізацыяй аховы здароўя (пункт 4 артыкула 276 Кодэкса аб адукацыі), Кодэксам аб адукацыі не рэгулюецца. Адукацыйная праграма дадатковай адукацыі дзяцей і мола­дзі рэалізуецца па профілях, вызначаных у пункце 1 артыкула 225 Кодэкса аб адукацыі. Адносіны ў частцы арганізацыі адукацыйнага працэсу і прыёму (залічэння) асоб для атрымання дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі ў іншых арганізацыях, якім у адпаведнасці з заканадаўствам прадастаўлена права ажыццяўляць адукацыйную дзейнасць, якія рэалізуюць адукацыйную праграму дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі, урэгуляваны Палажэннем аб установе дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі, зацверджанай пастановай Мінадукацыі ад 25.07.2011 № 149. Аказанне адукацыйных паслуг пры рэалізацыі адукацыйнай праграмы дадатковай адукацыі дзяцей і моладзі ажыццяўляецца на падставе вучэбна-праграмнай дакументацыі. Патрабаванні да распрацоўкі праграм аб’яднанняў па інтарэсах выкладзены ў пункце 7 артыкула 235 Кодэкса аб адукацыі. Што да паслуг, якія складаюць ліцэнзуемы від дзейнасці, то яны вызначаны ў пункце 2 артыкула 213 Закона Рэспублікі Беларусь ад 14.10.2022 № 213-3 “Аб ліцэнзаванні” (далей — Закон аб ліцэнзаванні). Згодна з пунктам 2 артыкула 212 Закона аб ліцэнзаванні, Мінскі гарадскі выканаўчы камітэт, гарадскія (гарадоў абласнога падпарадкавання) і раённыя выканаўчыя камітэты ажыццяўляюць ліцэнзаванне паслуг, якія складаюць ліцэнзуемы від дзейнасці і ўказаны ў падпунктах 2.6 — 2.13 пункта 2 артыкула 213 Закона аб ліцэнзаванні. Для ажыццяўлення паслуг, якія складаюць адукацыйную дзейнасць і ўказаны ў падпунктах 2.6 — 2.13 пункта 2 артыкула 213 Закона аб ліцэнзаванні, за атрыманнем ліцэнзіі неабходна звярнуцца з заявай і дакументамі, вызначанымі Палажэннем аб парадку прадстаўлення і пераліках дакументаў і (ці) звестак, неабходных для прыняцця рашэнняў па пытаннях ліцэнзавання, патрабаваннях да прадстаўленых дакументаў і (ці) звестак, зацверджаных пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 27.02.2023 № 154, у адпаведны ліцэнзуючы орган.

Дадаткова інфармуем, што ў выпадку, калі суб’ект гаспадарання з мэтай пазбегнуць ліцэнзавання ўказвае ў якасці асноўнага віду эканамічнай дзейнасці не ліцэнзуемы від дзейнасці, але пры гэтым рэалізуе, напрыклад, адну з адукацыйных праграм спецыяльнай адукацыі, то яго дзейнасць з’яўляецца незаконнай і можа кваліфікавацца як адміністратыўнае правапарушэнне, адказнасць за якое прадугле­джана артыкулам 13.3 Кодэкса Рэспублікі Беларусь аб адміністратыўных правапарушэннях, або як злачынства, адказнасць за якое прадугледжана артыкулам 233 Крымінальнага кодэкса Рэспуб­лікі Беларусь.

Здымак выкарыстоўваецца ў якасці ілюстрацыі